Paryžiaus Haute Couture vasarai 2010 | Apžvalga

Po krizės aukštoji mada atsigaus“,- prognozavo kritikai. „Nauja dekada – naujas aukštosios mados lygmuo“,- viltingai kalbėjo mados mylėtojai. „Mados namai turės šokiruoti publiką, kad vėl sulauktų dėmesio“,- savo nuomonę dėstė mados koncernų valdytojai. Nėra ko slėpti – 2010 metų pavasario/vasaros sezono aukštosios mados savaitė buvo vienas laukiamiausių renginių, turėjęs parodyti, kad aukštoji mada nemiršta, kad nebankrutavę mados namai ir toliau kuria įstabų mados ir meno spektaklį. Tačiau po paskutinę sausio savaitę Paryžiuje įvykusios haute couture pristatymų savaitės nuomonę teko kardinaliai pakeisti.

Nors į visas džiaugsmingas bei optimizmo bei vilties kupinas prognozes žiūrėjau gan skeptiškai, tokio rezultato išties nesitikėjau. Atrodo, jog 2009 metų finansinė krizė užrišo ne tik pirkėjų bei investuotojų pinigų kapšelius, bet ir… dizainerių akis. Kur dingo garsieji dramatiški Dior siluetai? Kur elegantiška ir minimalistiška Chanel klasika? Kur Givenchy griežtumas bei architektūros stebuklus primenantys neogotikiniai išlenkimai? Visa tai, kuo žavėjomės dar prieš pusmetį, dingo skradžiai žemę. Vietoj išdidaus haute couture šį sezoną ant podiumų lipo kuklutis ir, drįsčiau teigti, netgi neskoningas pret-a-porter, bandęs pasimatuoti aukštosios mados apdarą. Deja, toks kostiuminis karnavalas priminė ne įdomų teatrališką žaidimą, bet bandymą suktis iš beviltiškos situacijos.

Pradėkime nuo Christian Dior mados namų, kuriems kolekcijas kuria britų dizaineris Johnas Galliano. Dėl sugebėjimo supinti dramą, fantastiką bei istorines Dior detales žinomas mados kūrėjas šįkart nusprendė nesirinkti vienos temos bei pristatė it iš visai nesusijusių eskizų sukurptą kolekciją, kurioje matėme tiek vamp stiliaus dvidešimtojo amžiaus pradžios aukštuomenės damą, tiek Gibson girls portretus primenančią nėriniais apgaubtą romantikę, tiek dramatišką Dior divą. Atskirai išvardintos šios temos skamba išties puikiai, tačiau viename pristatyme jos, deja, nederėjo. Beje, kritikai pastebėjo dar keletą bendrą kolekcijos atmosferą sugadinusių detalių: naudoti prasti blizgūs audiniai bei itin nevykęs Dior salono dekoravimas, ryškiomis spalvomis visą pristatymą kaipmat pavertęs panašų į gėlių saloną.

Toliau – Chanel. Šįkart savo kolekcijoje mados namų dizaineris Karlas Lagerfeldas (tiesa, ir pirmąkart savo karjeroje) nepanaudojo nė vienos juodos, tamsiai mėlyno ar aukso spalvos detalių, be kurių Chanel įvaizdis atrodo tiesiog neįmanomas. Dar keistesnė buvo įvardinta „futuristinio pastelinio baroko“ kolekcijos tema. Vietoje įprastinio elegantiško minimalizmo bei įdomiai išlenktų formų ant podiumo matėme gausybę švelnių pastelinių spalvų, drapiruočių, šilkinio audinio panaudojimo variacijų. Tačiau turbūt daugiausiai dėmesio sulaukė modelių šukuosenos, įtartinai panašios į atlikėjos Lady Gagos mėgstamą stilių. Kai kurie žurnalistai net juokavo, kad K.Lagerfeldas pagaliau prisijungė prie „Gagos kulto“ bei pakvietė dainininkę tapti plaukų stiliste.

Tą pačią dieną (iškart po Chanel) įvyko ir italo Riccardo Tisci vadovaujamų mados namų Givenchy pristatymas. Dažniausiai itin architektūriškas, Lotynų Amerikos romantikos įkvėptas kolekcijas bei religinių elementų nestokojančias aukštosios mados kolekcijas pristatantis dizaineris šįkart išsižadėjo tradicinio savo stiliaus ir… smarkiai nuvylė gerbėjus. Pasirinkta aštuntojo dešimtmečio disco tema ne tik kad atrodė ganėtinai keistai, bet ir neatspindėjo to, ką parodyti turėtų tikra aukštosios mados kolekcija: jokių įspūdingų siluetų, pigus blizgesys, dėvimųjų drabužių kolekcijas primenantys kelnių kostiumėliai. Tikėkimės, jog tai tebuvo kiek nepavykęs eksperimentas.

Dar vienas didžiulis nusivylimas – ganėtinai neseniai dizainerius pakeitusių Valentino mados namų bandymas iš pamatų pakeisti ir pačią ženklo filosofiją. Atrodo, kad naujoji mados kūrėjų komanda sugalvojo paneigti viską, ką iki šiol puoselėjo elegancijos karalius Valentino Garavani bei pristatė kolekciją, kurią įkvėpė… dabartinis kino teatrų hitas „Įsikūnijimas“. Taigi podiumu žengė manekenės, kurių veidai bei pečiai buvo nupurkšti mėlynai dažais, o drabužiai priminė ne klasikinius prabangius Valentino apdarus, bet keistą bandymą kuo įvairiau išlankstyti audinį bei kopijuoti pastaruoju metu ant podiumų išplitusius raukinius bei draperijas. Idėja gal ir įdomi, tačiau vis tik nevalia vienu bandymu sugriauti keletą dešimtmečių puoselėtą moteriškumo bei romantikos filosofiją.

Tačiau viena kolekcija vis tik sugebėjo pradžiuginti bei visą aukštosios mados savaitę užbaigti kiek optimistiškesne nata. Kelis pastaruosius sezonus įdomiomis kino filmų bei ateivių temomis stebinęs dizaineris Jeanas Paulis Gaultier šįkart sugalvojo temą, nustelbusią visas kitų dizainerių idėjas – Meksika. Ant mados kūrėjo podiumo modeliai pristatė pačių įdomiausių formų bei pynimų sukneles, puoštas didžiuliais augalų lapais, nėriniais, įspūdingais sijonų karkasais bei korsetais. Ne ką mažiau stebino ir ne vieną valandą į kasytes pinti manekenių plaukai, įdomūs aksesuarai, prie aukštosios mados drabužių priderintos sombrero skrybėlės.

Taigi žadėtojo aukštosios mados stebuklo sulaukėme tik pačioje mados savaitės pabaigoje. Ar tai ženklas, kad komercinė dėvimoji mada išties užgrobia ir meniškąją haute couture mados šaką? Belieka tikėtis, kad ne, ir kad šis sezonas tebuvo tas keistas eksperimentinis laikotarpis, kai dizaineriai bando atrasti kryptį, kuria nuo šiol ves savuosius mados namus. Gal šį sezoną ir nepasisekė, tačiau neverta nuliūsti – kita aukštosios mados savaitė mūsų laukia jau po pusmečio…

Specialiai CityOut.ltDeimantė, Spintos guru

Nuotraukos coutorture, daylife

Bučkis