Chanel ruduo-žiema 2014 | Odė vartotojiškumui

Už juodų akinių, griežto kirpimo kostiumo ir rimtos veido išraiškos slypi žmogus su neabejotinai puikiu humoro jausmu. Karlas Lagerfeldas nebijo pasijuokti iš legenda tapusio savo įvaizdžio (prisimenate jo krepšį “Karl Who”?), įkvėpimo ieško subtiliai pašiepdamas dabartinę popkultūrą. Ir net aukštąją madą, kurios atsilikimą nuo XXI-ojo amžiaus vartotojos poreikių “gydo” sportiniais bateliais. Vis dėlto taiklios, neretai aštrios humoristinės replikos liudija kūrėjo sugebėjimą itin akylai stebėti supantį pasaulį. Išryškinti jo ydas ir panaudoti bendraujant su jaunąja prabangos rinkos kliente.

Kai kurie kritikai nesižavėjo dizainerio idėja prie savotiškų šių laikų ydų priskirti ir pavasario kolekcijos leitmotyvu tapusį popmeną. K. Lagerfeldas atsakė – menas šiandien yra tapęs tokiu pačiu produktu kaip mada, o vartotojiškumo baimė rodo nebent nesugebėjimą prisitaikyti prie modernaus gyvenimo būdo. Vis dėlto naujausioje rudens kolekcijoje “Chanel” kaip prekės ženklo išryškinimas emocijų sukėlė gerokai daugiau. Savaime suprantama, kad mada yra prekė, bet įprasta jai suteikti gilesnę reikšmę. K. Lagerfeldas provokuoja: ar tikrai 2.55 rankinė, pateikta ant kartoninės lėkštės bei padengta celofanu, taip skiriasi nuo… taip pat įpakuotos mėsos išpjovos?

Nors “Chanel” mados namų pristatymus kiekvieną sezoną įprasta vertinti tik kaip įspūdingą reginį “Grand Palais” parodų rūmų erdvėje ir vieną didžiausių Paryžiaus mados savaitės atrakcijų, į kiekvieną sukurtą šou erdvę stengiuosi žvelgti kiek kitaip. Be abejo, tai – K. Lagerfeldo atsidavimo pasirinktai krypčiai pavyzdys, mados namų (o galbūt jau derėtų sakyti visos imperijos) didybės įprasminimas, noras sukurti įsimintiną reginį klientams.

Svarbiausia, tobulai kolekcijos idėją atitinkanti bei K. Lagerfeldo įkvėpimo lauką atspindinti aplinka. Prisimenate kalbas apie globalinį atšilimą paskatinusį ledinį podiumą ar futurizmu pasidomėti įkvėpusią sugriuvusio teatro aplinką? Net jeigu tai, kas rodoma ant podiumo, nėra temą tobulai atitinkantys kostiumai, sukurta erdvė visuomet pasufleruos, kas šįkart atkreipė mados kaizerio dėmesį.

Sezono žodis – vartoti. Viską, visur, visada ir apie tai net nekalbėti, nes vartojimas yra tai, kas tiksliausiai apibrėžia XXI-ojo amžiaus visuomenę. Kritikuoti vartojimą arba bandyti jį neigti beprasmiška, tačiau karikatūriškas visuomenės tendencijų vaizdavimas visuomet priimtinas. Ypač jeigu kvietimas sako “Chanel Shopping Centre”, “Grand Palais” erdvė paversta stilingiausia buities prekių krautuve, o vietoje drabužių demonstravimo modeliai eina “apsipirkti”.

Žinoma, pasirinkimas įspūdingas – daugiau nei 500 specialiai “Chanel” mados namų simbolika puoštų produktų rūšių ir virš 100 tūkstančių lentynose atsiradusių daiktų. Tarp jų – “Chanel” pinta odos bei metalo grandine puoštas grandininis pjūklas (neslėpsiu – mano favoritas), šiukšlių maišai, muilas, specialusis coco pienas. Aukščiausio lygio branding’as, kuriuo žavėjosi net po šou visas prekes “atminimui” išgraibstyti skubėjęs mados elitas

Šios idėjos vaizdiniu iškart tapo po pristatymo užfiksuota rusų stilistė bei mados redaktorė Anya Ziourova, rankose laikanti “Chanel” logotipu paženklintą durų kilimėlį. Rodos, nieko labai ypatingo, tačiau pietų metu diskutuojant apie naująją K. Lagefeldo idėją, draugė pasiteiravo, ar tai – įdomi delninės interpretacija. Atsakius, kad tai tik dalis šou scenografijos, pokalbis nukrypo į pasvarstymus apie prekės ženklo galią bei jį išvydus kylančias asociacijas.

Jeigu paprasčiausias durų kilimėlis mintyse tampa prabangiu (o galbūt net madingu) aksesuaru vos pamačius žodį “Chanel”, tai šį tą pasako ne tik apie vartotojo prisirišimą prie atitinkamos simbolikos, bet ir pasiteisinusį K. Lagerfeldo eksperimentą. Natūraliai grįžtu prie įžangą pabaigusio klausimo apie rankinės bei mėsos sugretinimą. Mada kuria rinką, pateikia prekes, tik jos vertinamos ne pagal tai, kas yra (kaip, pavyzdžiui, jau minėta mėsa), bet tai, kokias mintis, emocijas jos sukelia. Taip, mados kūrėjai pateikia produktus, bet juos vartojame siekdami pabrėžti savo ištikimybę ženklui, norėdami parodyti socialinį statusą arba tiesiog vien todėl, kad… galime.

Galima kalbėti apie demokratiškos mados idėją, jos prisitaikymą prie kasdienių poreikių bei gyvenimo būdo, tačiau “Chanel” klientė vis tiek rinksis ne “New Balance”, bet “Chanel” bėgimo batelius. Jeigu galėtų, eidama į parduotvę naudotųsi ne įprastu pirkinių krepšiu, bet tuo, kurį K. Lagerfeldas davė modeliams – įprastos formos, bet apipintą “Chanel” rankinėms būdinga grandinėle.

Demokratiška mada? Nesinori užimti šiomis dienomis populiarios vidutines pajamas gaunančio ir į aukštąją madą ciniškai žiūrinčio žmogaus pozicijos, bet demokratiją madoje jau seniai kuria “high street” tinklai, o tai, kas matoma ant podiumo ir rašoma apžvalgose, tėra iliuzija. Jei tiksliau, galimybė didžiųjų mados namų klientei dėvėti “demokratiškus” drabužius, bet atitinkančius jos keliamus reikalavimus ateljė lygio kokybei bei prekės ženklui. Demokratija, tik skirta creme de la creme.

Manau, būtent ant rudens sezono “Chanel” podiumo šių dienų vartotojiškumo mitas įgavo fizinį pavidalą, o K. Lagerfeldas sau būdinga maniera jį pateikė per humoro prizmę. Prancūzijos sostinės mados renginių stebėti atvykę industrijos įtakingiausieji, kurie jau po poros mėnesių dėvės kolekcijos drabužius bei džiaugsis ne vieną tūkstantį eurų kainavusiais aksesuarais, mitui kūną suteikė vien susižavėjimu sukurtomis “Chanel” pakuotėmis, o K. Lagerfeldas – pakuotes paversdamas kolekcijos elementu.

Žinoma, jau minėtas vidutinių pajamų vartotojas “Chanel” idėjos vaikysis įsigydamas bent mados namų lūpdažį ar naujausio kvapo buteliuką, tačiau veikiausiai net nepagalvos, kad patraukliai pateikta supermarketo bei kandžių išėstų naminių (atsiprašau už buitišką pasakymą) drabužių idėja yra jo paties šaržas, tik įgavęs modernaus meno formą.

Vartojimas? Viskam, visur, visada, ypač jeigu skirtas dvigubai C ir atspindintis utopinę idėją. Net neabejoju, jog greitu metu mados leidiniai siūlys tai traktuoti kaip meną, stilistai rengs fotosesijas prekybos centruose, greitos mados tinklai pateiks skylėtas sportines kelnes, o K. Lagerfeldas… Na, tikriausiai visą tai stebės su šypsena ir brandins naują idėją 2015-ųjų pavasario sezonui.

Nuotraukos T Magazine, Vogue.com

X