Pavasario/vasaros 2011 madų savaitės | Apžvalga

Vos prabėgus mados savaitėms visame mados pasaulyje vėl įsivyrauja ramybė. Modeliai bent trumpam grįžta namo ir tęsia darbus fotostudijose, dizaineriai išeina trumpų atostogų, stilistai pradeda žvalgytis ir atrinkinėti geriausius sezono hitus, o pakvietimų liūne visą mėnesį skendėjęs mados elitas vėl grįžta prie įprastinių darbų. Tačiau viskam vėl grįžus į savas vėžes ir pasibaigus maratonui šou-apžvalga-šou-apžvalga aš mėgstu iš naujo peržvelgti visas geriausias kolekcijas, prisiminti įdomiausius ir įsimintiniausius mados mėnesio įvykius. Gal kritikai šį sezoną ir įvardino kaip išties silpną (tiesą sakant, šiai nuomonei pritariu ir aš), tačiau netikėtumų jis pateikė išties nemažai. Pradedant netikėtomis modelių metamorfozėmis ir baigiant visą industriją apversti sugebėjusiais gandais, įvairiausios naujienos bei kitos įdomybės stebino nuo pat pirmųjų Niujorko mados savaitės dienų.

Silpna, niūru ir visai be dvasios. Toks verdiktas – ne tik mano vienos asmeninė skeptiška nuomonė. Išpeikę didžiąją dalį minimalizmo tendenciją bandžiusių tęsti mados namų ir skaudžiai kirtę besikapsčiusiems po archyvus, panašų požiūrį išdėstė ir didžioji dalis nepriklausomų kritikų. Nesutikti sunku – tokio blankaus ir įkvėpimo stokojusio sezono jau seniai niekas nematė. O gaila, nes ganėtinai stiprus ir aiškią žinutę visai industrijai siuntęs rudens/žiemos sezonas tikrai atrodė tarsi puikus startas naujai dekadai prasidedant. Susižavėję stebėjome minimalizmo atgimimą, o dabar teko tapti jo griūties liudininkais. Iš mados olimpo valdovės sosto buvo išversta dar prieš pusmetį garbinta Celine dizainerė Phoebe Philo, neabejotinai talentingas Niujorko provokatorius Alexanderis Wangas užmigo ant laurų, o naujoji Alexander McQueen dizainerė Sarah Burton stengėsi šiaip ne taip iš senų detalių sulipdyti McQueen estetinį suvokimą atspindintį frankenšteiną. Skamba žiauriai? Patikėkite, už visų gražių suknelių šįkart slėpėsi senųjų darbų archyvų atspindžiai, o naujoms idėjoms neliko nei vietos, nei noro.

Ironiška, tačiau geriausi sezono darbai taip pat buvo paremti saugumo principu ir atkartojo senesnių kolekcijų hitus. Užtenka žvilgtelėti į nepriekaištingą Chanel darbą ar Dolce & Gabbana pristatymo recenziją ir nesunkiai suprasite, jog šių kolekcijų raktu į sėkmę tapo tiesiog tobulai prekės ženklą atspindintys (drįsčiau teigti, kad net savotiškai stereotipiniai) kūriniai. Tiesa, dar vienas šio sezono trūkumas – jam trūko aiškios krypties. Atrodė, tarsi daugelis dizainerių bandė kopijuoti Celine minimalizmo sėkmės formulę, kiti jai aršiai priešinosi, tačiau nelaimėjo nei vieni, nei kiti. Bandant savaip interpretuoti praėjusio sezono tendencijas rezultatas visad nuvilia, nes kyla nenumaldomas deja vu jausmas, o perdėtas maištas veda link kičo.

Padėtis be išeities? Greičiau nieko vertas užsispyrimas kažką įrodyti, o ne kurti naują požiūrį. Taigi šįkart teks nuryti kartėlį ir tikėtis, jog visa ši kritika paskatins mados kūrėjus labiau pasistengti mąstyti naujai, drąsiai, ieškoti įkvėpimo nepažįstamuose kraštuose, naujuose potyriuose. Juk po tamsiausios nakties valandos visada seka saulėtekis, ar ne?

KOLEKCIJŲ TOP 10

Išreiškusi ganėtinai aršią kritiką šio pavasario/vasaros sezono atžvilgiu, nusprendžiau, jog neverta viso bendro paveikslo vaizduoti vien niūriomis, tamsiomis spalvomis. Niekada nebūna sezono, kurio dėka neatrasčiau naujų kūrėjų, iš naujo neįsimylėčiau primirštų mados namų. Ne išimtis ir šis kartas – vėl pamilau Chanel, prisijaukinau jauną dizainerį Erdemą. Akis džiugino ir kiti senesni favoritai, iki šiol dėmesio į save neatkreipdavę smulkesni mados namai. Tad pristatau Jums savo dešimties geriausių sezono kolekcijų sąrašą, kurį atrinkusi galiu padaryti išvadą, jog Paryžius – ir toliau nepralenkiamas.

Nors iki šiol galvojau, kad įspūdingiausi Karlo Lagerfeldo darbai pasiliko kažkur 2005-2007 metuose, naujausia vokiečių kūrėjo kolekcija mane privertė iš naujo atrasti ir pamilti Chanel. Jokių nereikalingų kičinių detalių, jokių keistų temų, jokių nepriimtinų kolekcijos svetimkūnių (prisiminkite žiemos kolekcijos „meškos kostiumus“…). Būtų tobula nuo pradžios iki galo, jei tik stilistai būtų parinkę kiek elegantiškesnę avalynę nei masyvūs platforminiai bateliai.

Gal Riccardo Tisci meilė krikščionybei ir šiek tiek sumažėjo (jis atrado keltus ir pagonybę), tačiau mano meilė šiam italų kūrėjui – tikrai ne. Nepriekaištingai vientisą bei moderniai elegantišką kolekciją pristatęs Givenchy dizaineris sužavėjo gebėjimu derinti visiškai skirtingus audinius, skoningai naudoti leopardo raštą, atkreipti dėmesį į dažnai pamirštamą nugarinę drabužio pusę – ji šįkart buvo puošta raukiniais, dideliais matomais užtrauktukais.

Mylėjau, myliu ir mylėsiu šaunųjį Alberą Elbazą. Šis Mido prisilietimu apdovanotas Lanvin dizaineris vėl sugebėjo užkariauti ne tik mano, bet ir daugelio kitų mados gerbėjų širdis. Kaip? Ant podiumo užkeldamas graikų deives primenančias besiplaikstančias lengvučio audinio sukneles, tačiau pritaikęs jas modernios moters poreikiams. O jau bateliai, kulną ir platformą sujungiantys plonyte metalo juostele… Pasaka.

Štai ir mano naujausias atradimas! Naujuoju Christianu Lacroix tituluojamas turkų kilmės britų dizaineris Erdemas mano širdį pavergė pristatydamas išpuoselėtą ir ballets russes trupės įkvėptą balerinų suknelių kolekciją iš trapių nėrinių. Ką jau bekalbėti apie dieviškas ryškias, tačiau akių nerėžiančias spalvas: rausvą, melsvą, baltą, jų ornamentus.

Dar viena kolekcija, įkvėpta baleto. Taip, iš tiesų esu didžiulė šio meno gerbėja ir itin žaviuosi tradiciniu baleto kostiumu ir jo sandaros sudėtingumu, tad tyra, lengva it pūkelis Chloe mergina mane pavergė vos užsisegusi tiulio sijoną, kurį ties liemeniu dizainerė Hannah McGibbon surišo satino kaspinu. Paskutiniai kolekcijos akcentai – bekulniai bateliai ir balerinų kuodeliai.

Mistiškasis Niujorko duetas, iki šiol garsėjęs nuostabiais (ir nuostabiai brangiais) rankų darbo mezginiais, nusprendė patyrinėti gamtą. Ir dėkui Dievui – ant podiumo pasirodė nepakartojama medžio rievių, gebenių lapų ir žibuoklių žiedų įvėpta minimalistinių siluetų kolekcija, modelius pavertusi tikromis miško nimfomis.

Minimalizmo karalius Francisco Costa kiekvieną sezoną sugeba net papračiausiems siluetams suteikti tokių detalių, kad, pamačius drabužį ant podiumo, pusė pristatymo svečių to drabužio iškart užsigeidžia. Ne išimtis ir aš – susižavėjau nepakartojamu paprasto silueto suknelių plisavimu, keliais ryškiais kolekcijos intarpais.

Nors šios kolekcijos recenzijos bloge ir nepristačiau, dėmesį į ją tikrai atkreipiau ir išties susižavėjau. Kuo? Jaunatviška energija, tik Stellai McCartney būdingu „vyriško garderobo moters spintoje“ braižu, įdomiais vaisių(!) ornamentais (jie, atrodo, turi didelį potencialą tapti rimta tendencija!) ir puikiais aksesuarais. What’s not to love?

Atgimusi klasika išgelbėjo ir patį mados namų dizainerį. Vis braškėjusi italo Stefano Pilati mados namų dizainerio kėdė nedavė ramybės tiek jam pačiam, tiek Yves Saint Laurent gerbėjams. Tačiau S.Pilati rado išeitį, kaip įtikti ir vadovybei, ir gerbėjams – savaip interpretavo geriausius legendinius YSL kūrinius. Taigi jis pristatė nepakartojamą klasikinių aštuntojo dešimtmečio siluetų kolekciją, kurioje buvo galima matyti ir flamenko detalių, ir le smoking primenančių kelnių kostiumėlių.

Kiek netikėtas ir „paskutinės minutės“ vardo vertas pasirinkimas. Šios kolekcijos recenzijos taip pat nerašiau, tačiau susižavėjau nauja Fendi kryptimi ir Karlo Lagerfeldo sugebėjimu iš naujo perkurti ofiso klasiką. Kolekcijoje pristatyti sijonai, balti marškiniai ir patogios šviesios suknelės neabejotinai taps ateinančio sezono must-have, o ryškiai rožinis lūpdažis – įdomiu akcentu.

SEZONO ĮVYKIAI

Šou – Chanel stebuklingas sodas

Turbūt nenustebote prie įspūdingiausio šou kategorijos vėl paminėtą Chanel vardą – šie mados namai išties žino, kaip prikaustyti dėmesį bei šokiruoti netikėtais sprendimais. Kartą į Grand Palais rūmus jau perkėlęs patį Chanel pastatą Rue Cambon 31, šįkart K.Lagerfeldas nusprendė perkelti Versalio sodą su visais fontanais. Tiesa, šiek tiek koreguotą: juodai baltą, kiek ištęstą, tačiau suteikusiu pristatymui nepakartojamą atmosferą.

Akimirka – Karlie Kloss ir Lanvin

Nors Tyra Banks jauną amerikietę Karlie Kloss ir pavadino „podiumo zombiu“, šis jos žygis ant Lanvin podiumo man įsiminė ilgam. „Kietas“ žvilgsnis, nepakartojama besiplaikstanti aguonos raudonumo suknelė ir tamsus fonas – ši kombinacija man tapo įsimintiniausia visos mados savaitės podiumo akimirka.

WTF momentai – Marc Jacobs

Tą minėjau pavasario/vasaros 2010 recenzijose, tą kartoju ir dabar. Amerikietis Marcas Jacobsas po nuostabių šaltojo sezono kolekcijų idėjų ir gausybės liaupsių vėl atsipalaidavo bei stačia galva nėrė į kičo jūrą. 70’s? Kinija? Džiunglės? Atsiprašau, Marcai, tačiau kas per daug, tas nesveika. Abejoju, jog tavo klientės norės įsigyti itin prabangią šilkinę pižamą ar trapecijos formos staltiesę primenantį paltą.

Nusivylimas – Alexander Wang

Niujorko numylėtinis ir it merginų garbinamas dizaineris Alexanderis Wangas užmigo ant laurų, pelnytų po garsiosios „Wallstreeto“ kolekcijos pristatymo, ir parodė ganėtinai silpną sportinio minimalizmo įvėptą darbą. Tarsi balti maišai kabantys kombinezonai ir suknelės? Gaila, bet Alexanderis šį kartą prašovė ir visas mano viltis išvysti dar vieną moderniosios gatvės mados šederą buvo negailestingai sudaužytos.

Gandas – Lagerfeldo karjeros saulėlydis

Atrodo, jog mados savaitė be paskalų būtų ne tik gerokai tylesnė, bet ir nuobodesnė. Vienas įdomiausių bei garsiausiai nuskambėjusių šio sezono gandų – Karlo Lagerfeldo karjeros saulėlydžio prognozės. Kalbama, jog kaizeris planuoja pasitraukti iš Chanel dizainerio posto 2012 metais, kai švęs savo kūrybos mados namuose trisdešimtmetį. Jo vietą esą užims Alberas Elbazas, o pastarojo postą Lanvin mados namuose – buvęs Nina Ricci kūrėjas Olivier Theyskens.

Debiutas – Sarah Burton

Mažais žingsneliais link pripažinimo. Pirmąją savarankišką ready-to-wear kolekciją pristačiusi buvusi A.McQueeno dešinioji ranka Sarah Burton sulaukė nemažai liaupsių, tačiau aš esu linkusi ją vertinti kiek kritiškiau. Taip, kolekcija išties dramatiška ir puikiai atspindinti Alexanderio braižą, tačiau joje nesimato pačios Sarah – tik mados namų archyvo detalės. Tikiuosi, jog ateinantį sezoną išvysime kiek atnaujintą mados namų veidą, nes šįkart pamatėme tik blausų senųjų genijaus darbų atspindį.

Nesusipratimas – Balmain

Kodėl nesusipratimas? Na, pasižiūrėkime į po tekstu pavaizduotą modelį Snejaną Onopką ir jos pristatomą drabužių komplektą. Nudrengti skylėti balinti marškinėliai, tarsi iš gaisro išgelbėti siauri palenkti džinsai. Ir taip – visa kolekcija su vienu kitu įdomesniu odiniu švarkeliu. Atrodo nieko ypatingo, tačiau visi šie drabužiai turės keturženkles – penkiaženkles kainų etiketes… Christophe Decarnin, grįžk prie žadą atimančių vakarinių apdarų!

Kova – Nina Porter ir Burberry aukštakulniai

Jau į mados istorijos puslapius patekęs momentas – podiumo debiutantė ir Burberry Beauty veidas šešiolikmetė Nina Porter visiškai nepaeina su per mažais aukštakulniais, staiga apsisuka podiumo gale ir, nebeišlaikiusi pusiausvyros, suklumpa tiesiai prieš Topshop koncerno savininką. Būtų juokinga, jei nebūtų gaila vargšės merginos. Tikrai nepavydėtinas debiutas, ar ne?

Chameleonė – Carmen Kass

Nors podiumo veteranė estė šį sezoną dalyvavo vos keletame pristatymų, jos plaukų spalva keitėsi net tris kartus. Pradedant šokiravusiu trumpu kirpimu ir šviesiais plaukais Balmain, patamsėjusia šukuosena Chanel ir baigiant ryškia raudona spalva Louis Vuitton, Carmen daugeliui priminė dešimtojo dešimtmečio supermodelį Lindą Evangelistą. Tikra chameleonė, tiesa?

Veidas – Britt Maren

Susipažinkite – amerikietė Britt Maren, užkariavusi šio sezono podiumus. Ji atidarė Alexander Wang, dalyvavo Chanel, Louis Vuitton, Cavalli, Balmain, Bottega Veneta pristatymuose, tačiau tikrasis karjeros lūžis jos laukė Balenciaga užkulisiuose, kur, paaukojusi ilgus plaukus, ji staiga tapo karščiausia trumpaplauke naujiena Paryžiuje. Turbūt ne veltui šiai žaviai merginai jau prognozuojama Agyness Deyn įpėdinės pozicija.

TENDENCIJŲ KRYPTYS

Dryžiai

Nors jau minėjau, jog ryškios krypties šiam sezonui iš tiesų trūko, keletą tendencijų užčiuopti vis tik pavyko. Viena ryškiausių – dryžiai. Atrodo, jog įvairiai dryžuotas spalvingas audinys kitą sezoną turėtų atkreipti tiek lengvų vasarinių suknelių mėgėjų (Marc by Marc Jacobs), tiek klasikinių apdarų mylėtojų dėmesį (Versace). Verčiausia rinktis įstrižai dryžuotus apdarus (Fendi) – jie vizualiai lieknina ir figūrai suteikia grakštumo.

Skeltukas

Tikrai netikėtas akcentas, staiga užkariavęs beveik visus sezono podiumus. Atrodo, jog skeltukas, tokia nereikšminga detalė, drabužiui iš esmės nedaro jokios įtakos, tačiau podiumu žengusių manekenių nuotraukos įrodo, jog yra priešingai – aukštas skeltukas suknelę priverčia judėti apie kūną (Gianfranco Ferre), subtiliai atskleidžia parinktų batelių grožį (Pucci).

Midi

Prieš keletą sezonų dievinome mini, žiemai siūloma rinktis maxi, o kitą pavasarį/vasarą, atrodo, karaliaus midi ilgis. Sijonai bei suknelės, dengiantys kelius, puikiai atrodys ne tik dėvint klasikinio kirpimo ofiso sukneles (Marc Jacobs), bet ir renkantis ilgesnius lengvo audinio sijonus (Celine), laisvas sukneles (Calvin Klein).

Raudona

Tikra šio sezono karalienė – raudona paprikų ar pipirų spalva, galinti priminti ir prieskonio kario atspalvį. Ugninė raudona šįkart papuošė ne tik dailius moteriškus akcentus, bet buvo naudojama siūti nuostabioms show-stopper suknelėms (Marc Jacobs), dieninei aprangai (Oscar de la Renta).

Nuotraukos vogue, TFS

Informacija (tencencijos) TFS

Bučkis