Sekmadienio pasirinkimas | Pirmas žvilgsnis į parodą „Punk: Chaos to Couture“

„Nė viena subkultūra neturėjo tiek įtakos madai kiek pankai“, – teigia Andrew Bolton, Metropoliteno muziejaus Kostiumo instituto kuratorius. Jis rytoj vakare taps vienu svarbiausių žmonių Niujorke, nes diriguos visai kasmetinei Metropoliteno pobūvio šventei, šiemet pagerbiančiai pankų kultūros įtaką madai. Pobūvis simbolizuoja Kostiumo instituto rengiamos parodos „Punk: Chaos to Couture“ atidarymą, kur bus demonstruojami „Sex Pistols“ laikų Vivienne Westwood kūriniai, Elizabeth Hurley išgarsinusi „Versace“ suknelė, sutvirtinta žiogeliais, „sudraskytas“ „Chanel“ kostiumėlis bei kniedėmis nusagstyti „Givenchy“ kūriniai. Nors parodos erdvės dar slepiamos, jau žinoma, kad lankytojai galės gėrėtis tiek aštuntojo dešimtmečio pankų klasika, tiek modernios mados interpretacijomis naudojant „Union Jack“ vėliavą, škotišką audinį bei metalo akcentus. Taigi šiandien – pirmas žvilgsnis į parodą, kuri parodys, jog madoje svarbu ne tik tikslumas ir konstrukcija, bet ir anarchija bei dekonstrukcija.

Šių metų paroda Niujorke vyks nuo gegužės 9 iki rugpjūčio 11 dienos, joje bus demonsturojami daugiau nei trijų dešimčių dizainerių darbai. Kaip teigė „Vogue“ žurnalistas Jonathanas Van Meteris, tai – puikiausias įrodymas, kad pankų kultūros įtaka itin universali. Pankiškas kolekcijas savo archyvuose saugo tiek „Rodarte“ duetas, tiek Marcas Jacobsas, tiek Christopheris Kane’as, o pankiški akcentai publikai visuomet sukelia savotišką kultūrinį šoką ir tarsi simbolizuoja, kad mados kūrėjas yra pasiruošęs pokyčiams ir nori pakeisti nusistovėjusią mados namų tvarką.

Nors manoma, kad pankų judėjimas skleidžia agresiją, anarchiją ir negatyvumą, madai jis reiškia istorinį lūžį, kai atsirado priešprieša spalvingam ir seksualiam disko stiliui, savo taisykles bei reikalavimus skelbti pradėjo jaunimas. Plyšo mokyklinių uniformų sijonai, einant ties liemeniu žvangėjo grandinės, o žingsnius sugriežtino sunkūs kareiviški batai. Aštuntojo dešimtmečio Londoną pankai smarkiai pakeitė ir, galima drąsiai teigti, tuomet ten gimė pagrindinės modernios mados idėjos ir noras išreikšti savo asmenybės ryškumą drabužiu. Apie asmenybės laisvę bei norą būti kitokiu kalbėjo ir vienas parodos rengėjų, „Givenchy“ dizaineris Riccardo Tisci: „Kuriant aukštąją madą reikia labai daug išmonės ir pastangų. Pankų idėjos panašios – jų stilius irgi reikalauja nemažai pastangų bei kruopštumo, nes kiekvienas asmuo savo įvaizdį kuria pats. Jie siūdavo ant savo kūno, matuodavo save  ir patys drabužius puošdavo – „haute couture“ ateljė viskas vyksta lygiai taip pat.“

Parodos pristatymo žiniasklaidai vakaras Niujorke

Amerikietiškasis „Vogue“ kartu su fotografu Stevenu Meiseliu parengė nedidelę pristatomąją fotosesiją, kurioje galima išvysti nedidelę dalį parodoje demonstruojamų pankiško braižo apdarų. Nuotraukų stilių kūrusi talentingoji Grace Coddington modelį Edie Campbell aprengė įspūdingais aukštosios mados drabužiais, kuriuose kniedes bei žiogelius pakeitė kruopštūs siuvinėjimai, tačiau išliko pankiškas netradicinių audinių, Didžiosios Britanijos vėliavos motyvas. Be abejo, fotosesijoje prisiminta įspūdinga brito Johno Galliano karjera – jo kurtos suknelės tiek asmeniniams, tiek „Dior“ mados namams byloja apie Londono subkultūrų įtaką „Central Saint Martins“ besimokiusiam kūrėjui.

Dior Haute Couture ruduo-žiema 2006 (dizaineris John Galliano)

John Galliano pavasaris-vasara 2001

Alexander McQueen ruduo-žiema 2008

Metropoliteno muziejaus pateikta medžiaga įkvėpimui

[nggallery id=2]

Nuotraukos metmuseum.org, vogue.com, Steven Meisel

Bučkis