
jakandjil.thepop.com nuotrauka
Mados namams šis žodžių junginys tapo keiksmažodžiu, o mados aukos besidžiaugdamos trina rankutėmis. Krizė verčia didžiuosius mados genijus uždarinėti vieną saloną po kito, o didieji tinklai vos spėja įrenginėti patalpas. Garsūs vardai uždirba daug, o nematomi – dar daugiau. Tačiau tenka pripažinti, jog greitos mados fenomenas naudingas abiems pusėms.
Turbūt mieli skaitytojai vis dar galvoja apie tai, ką tiksliai reiškia greitos mados (fast fashion) sąvoka. Na, pateiksiu Jums akivaizdų pavyzdį. Kiek rimčiau mada besidomintys žmonės didžiųjų tinklų parduotuvėse neretai pastebi dailius drabužius, kuriuos matant pirmą kartą netikėtai užklumpa deja vu jausmas. Po kelių sekundžių jie jau prisimena, jog modelis itin panašus į prieš mėnesį pristatytą per mados savaitę. Turbūt jau supratote, kad greita mada yra bendras populiarių ir madingų parduotuvių funkcijos apibūdinimas, reiškiantis žaibišką naujausių tendencijų pritaikymą masinei rinkai. Kaip tai vyksta? Patikėkite, viskas žymiai įdomiau, nei galite įsivaizduoti.
Kartą teko skaityti interviu su buvusia Inditex tinklo gigantės Zara darbuotoja. Mergina dirbo Brazilijoje ir buvo atsakinga būtent už mados naujienų taikymą firmos dizaino studijoje. Kompanija jai parūpindavo kvietimus į visus Rio mados savaitės renginius, o jai tereikėdavo stebėti šou, pieštuku perpiešti matytų drabužių eskizus, pasižymėti į akį kritusias detales ir viską pateikti kompanijai, kuri tomis idėjomis pasinaudoja bei greitai sukuria pigesnius atitikmenis. Po mėnesio ant podiumo matytas modelis jau būna šluojamas nuo Zara lentynų. Ir taip kiekvienoje mados sostinėje dirba po kelis tokius žvalgus, kurie atlieka savo juodą darbą vogdami genialias idėjas bei pateikia jas visuomenei. Kiek primena slaptąją žvalgybą priešo teritorijoje, ar ne?
Tačiau kaip jaustis dizaineriams, kai jų pristatytų modelių klientės išsižada bei patraukia į pigią greitos mados parduotuvę? Na, jie griežtai atrenka pristatymų svečius bei visais įmanomais būdais bando atsikratyti vadinamųjų žvalgų. Juk idėja yra intelektinė nuosavybė. Tačiau didžiųjų pasaulio tinklų darbuotojams tai nelabai rūpi. Nelabai rūpi ir jų pirkėjams, nes juk Stella McCartney vienasezoniam švarkeliui tų sunkiai uždirbamų tūkstančių išleisti nesinori, tad kam kelis mėnesius puikuotis brangiu pirkiniu, jei gali taip pat gerai atrodyti su keliasdešimt kartų pigesniu variantu? Turbūt prisimenate mano rengtą parduotuvių apžvalgą, kurios tema buvo Chanel švarkeliai. Klasikiniai modeliai, klasikinės spalvos – viskas taip pat, kaip ir ant podiumo. Tačiau kam už originalų švarkelį mokėti kelis tūkstančius, jei užtenka kelių šimtų? Jei nesate siaubingas savimyla ar etiketės vergas, prasmės pirkti Chanel nelieka. Juk drabužis ne amžinas, o mados keičiasi.
Rašiau, kad greita mada naudinga ir didiesiems mados namams. Kuo? Ogi garsėja prekės ženklas. Sunku pamiršti didžiulį dėl nukopijuotų Balmain basučių kilusį skandalą. Šimtai mados gerbėjų tiesiog įsimylėjo podiumo pažiba tapusias kristalais dekoruotas rock chic stiliaus basutes, kurios kainavo krūvą pinigų ir jas įstengė avėti tik didžiųjų leidinių redaktorės bei amžinai madinga Anna Dello Russo. O ką daryti eilinei miesto panelei, per mėnesį uždirbančiai tik pusės basučių kainos dydžio sumą? Patraukti į Zarą. Taip, ispanų milžinė sugebėjo nukopijuoti ir jas. Internetiniame aukcione eBay Zaros variantas buvo viena geidžiamiausių prekių, o parduotuvėse basučių neliko per kelias dienas. Tiesa, buvo laukiama antrosios jų partijos, tačiau ji mįslingai dingo. Iki šiol kalbama, jog Balmain mados namai pateikė Zarai grasinamą laišką… Nors legendiniai Paryžiaus mados namai prarado nemažą būrį potencialių klienčių, jų vardas pasaulyje nuskambėjo garsiai.
Taigi greita mada tapo savotišku šių laikų fenomenu, kai gali atrodyti itin madingai už kelis šimtus. Prisipažinsiu, jog pati nusipirkau Stellos McCartney švarkelio bei Givenchy rankinės atitikmenis, tačiau man širdies dėl to tikrai neskauda. Greitą madą reklamuoja ir Topshop tinklui kurianti Kate Moss, rusaitė Sasha Pivovarova, buvusi Zara mados namų veidu praeitą rudens sezoną, prisipažino, jog Inditex jai sumokėjo daugiau nei ilgametis modelio klientas Prada. Tad kol toks kopijavimas neuždraustas, pigi bei greita mada iš gatvių bei spintų nesitrauks.
Bučkis