2010 metai madoje | Kas įvyko?

Pirmieji antrosios XXI amžiaus dekados metai pateikė nemažai siurprizų. Net sunku viską įtalpinti į žodžių „netektys“ ir „atradimai“ rėmus – kiekvienas įvykis savaip įeis į mados istoriją, o 2010-iesiems skirtas puslapis bus tikrai nemažas. Pradedant Alexanderio McQueeno savižudybe, kuri man asmeniškai tapo nemalonia gimtadienio išvakarių dovana, ir baigiant metų galą juodai nudažiusiu Carine Roitfeld pareiškimu apie paliekamą Vogue Paris redaktorės postą. Vis tik buvo ir džiaugsmingų bei malonių naujienų: po didžiosios krizės prasidėjo naujų talentų era, į mados pasaulį grįžo amerikietis Tomas Fordas, karjeroje norėjęs padėti tašką dar 2004-aisiais, ryškiai sužibo dizainere tapusios Victorios Beckham žvaigždė, o prancūzų mados namų Lanvin dizaineris Alberas Elbazas gerbėjus nudžiugino kolekcija, skirta parduotuvių tinklui H&M. Tolesnių įvykių vadinimui turbūt prireiktų dar ne vienos pastraipos, tačiau baigiamajam metų įrašui išrinkau tik dešimt, mano nuomone, aktualiausių. Neabejoju – 2010-ųjų tikrai pasiilgsiu.

Šokas. Atrodė, kad po didžiuliu hitu tapusios Plato’s Atlantis kolekcijos, pristatytos 2009-ųjų spalį Paryžiuje, Alexanderio McQueeno karjera pasiekė patį aukščiausią tašką. Tūkstančių gerbėjų apkrova nutraukė tiesioginę  renginio transliaciją, jo drabužius savo vaizdo klipe demonstravo Lady Gaga, nė vienos manekenės ant žemės neparbloškę futuristinių formų armadillo batai tapo ne vieno internetinio mados portalo sensacija. Tačiau visa ši sėkmės istorija pasibaigė 2010-ųjų vasario vienuoliktą dieną, kai pasaulio žiniasklaida paskelbė, jog didysis britų kūrėjas nusižudė. Dabar jo mados namams vadovauja buvusi A.McQueeno dešinioji ranka Sarah Burton.

Atradimas. Štai ir ambicinga buvusi pop žvaigždė, trijų vaikų mama ir garsaus futbolininko žmona, tapusi viena garsiausių ir populiariausių šių dienų dizainerių. Victorios Beckham kruopščiai iš mažyčių detalių statomą mados imperiją daugelis kritikų jau vadina vienu didžiausių antrojo XXI a. dešimtmečio atradimų, klydę prisipažįsta net tie, kurie jai pranašavo didžiulį fiasko. Vis tik V.Beckham įrodė žinanti, ko nori moterys – jos kurtas sukneles dėvi visa eilė Holivudo ir mados industrijos įžymybių, o neseniai išleista rankinių linija internete jau išpirkta, nors kainos siekia net trylika tūkstančių eurų.

Netektys. Nors mados pasaulis vis dar negali atsigauti po netikėtų naujienų apie Carine Roitfeld paliekamą Vogue Paris leidinį, daugelį ne ką mažiau šokiravo dar vienos redaktorės atsistatydinimo pareiškimas – liepos mėnesio pabaigoje pasirodė ir pranešimai, jog Vogue Russia palieka žurnalą nuo pirmųjų numerių „auginusi“ Aliona Doletskaya. Šių dviejų puikių moterų atsistatydinimas iš tokių prestižinių pareigų ne tik šokiravo, bet ir paskatino naujas kalbas apie tai, jog pamažu ateis ir atominės Annos Wintour laikas palikti savo sostą.

Šou. Fashion’s Night Out šiemet tapo ne tik dizaineriams ir jų parduotuvėms skirtu renginiu – rugsėjo aštuntosios vakare Niujorko Lincoln Centre rūmai su 150 modelių ir 1500 svečių tapo tikru traukos centru. Garsiausius sezono dizainerių kūrinius demonstravo kruopščiai atrinktos manekenės (tarp jų buvo ir penkios lietuvaitės), svečius pasveikino Anna Wintour, CBS televizijos transliaciją vedė Vogue redaktorius Andrew Leon Talley ir fotografė Hanneli Mustaparta.

Sugrįžimas. Ilgai lauktas, visų išsiilgtas ir legendomis apipintas dizaineris Tomas Fordas praėjusiais metais save pasauliui pristatė kaip režisierius, o šiemet pagaliau sugrįžo ir į didžiąją madą. Rugsėjį Niujorke išskirtiniams svečiams pristatęs savo sugrįžimo kolekciją, gruodžio mėnesio US Vogue, Vogue Paris ir Harper’s Bazaar žurnaluose kūrinius atskleidė ir plačiajai auditorijai. Kritikų vertinimai puikūs, dėmesio sulaukta daug, tad ko daugiau ir benorėti grįžus po šešių tylos metų?

Nauja ikona. Na, gal Alexą Chung nauja ikona vadinti ir kiek per drąsu, tačiau ši mergina 2010-aisiais išties pasiekė nemažai. Kontraktai su aprangos gamintojais, pradėta pažintis su pačiu Karlu Lagerfeldu, pirmasis britiškojo Vogue viršelis ir Alexos vardu pavadinta Mulberry rankinė – nepriekaištinga pradžia. Nerūpestingą paauglišką įvaizdį ir aukštąją madą supinanti britė, atrodo, artimiausiu metu iš mūsų akiračio tikrai nedings.

Manija. Jau rašiau straipsnį apie netikėtai praėjusią Balmain maniją ir atgimusį Celine dizainerės Phoebe Philo pristatytą minimalizmą, tačiau nepaminėti šio pasikeitimo svarbiausių metų įvykių sąraše būtų tiesiog nuodėmė. Įdomiausia tai, jog staiga išpopuliarėjo ne tik pati minimalistiškų formų tendencija, bet ir net menkiausios P.Philo sugalvotos detalės – dėžutės formos rankinės, trapecijos formos suknelės, tiesaus kirpimo sijonai.

Siurprizas. Greitosios mados tinklas H&M jau ne kartą sugebėjo prisivilioti garsius dizainerius ir savo pirkėjams pasiūlyti ypatingas jų kolekcijas už prieinamą kainą, tačiau nuo pat Karlo Lagerfeldo kolaboracijos niekas nesukėlė tiek kalbų, kiek šiųmetė sutartis su prancūzų mados namų Lanvin dizaineriu Alberu Elbazu. Gal kokybė didelių pagyrų ir nesulaukė, tačiau pirkėjai ėjo iš proto.

Naujiena. Nors ir ne globali, tačiau mūsų šalies mados mylėtojams išties svarbi naujiena – žurnalo L’Officiel pristatymas Lietuvos skaitytojams. Džiaugsmo daug, kritikos taip pat, tačiau smagu bent žinoti, jog artėjame link pasaulinių standartų.

Iššūkis. Celine mados namų pristatyta minimalizmo tendencija netapo vienintele šiemet sukėlusia daug kalbų. Ne ką mažiau nustebino ir įtakingų dizainerių Miuccios Prados bei Marco Jacobso idėjos ant podiumo sugrąžinti retro stilių ir moteriškų formų (pabrėžtas biustas, liaunas liemuo, apvalūs klubai) modelius. Žadėto dydžių ir modelių perversmo, deja, nebuvo, bet mintis tikrai verta pritarimo.

Nuotraukos TFS, fashion gone rogue, jak and jil, l’officiel

Bučkis