Image Group + Spintos Guru. Antra dalis: kaip gimsta modelio eisena, arba pasiruošimas “Mados infekcijos” kastingui

Nėra ko slėpti – Lietuvoje nėra reikšmingesnio mados renginio nei festivalis “Mados infekcija”, savo istoriją pradėjęs dar 1999-aisiais. Patyrę lietuviškos mados industrijos vilkai, populiarūs jauni veidai bei “Mados injekcijos” laureatai dalinasi vienu podiumu, porai dienų pritraukiančiu visų Lietuvos mados gerbėjų dėmesį. Vis tik “Infekcija” itin svarbi ne tik mados kūrėjams, bet ir Lietuvoje karjeros siekiantiems jauniems modeliams – festivalis gali tapti tramplinu į didesnius, reikšmingesnius darbus, bendradarbiavimą su dizaineriais, mados leidiniais, taip pat tai yra ir puiki treniruotė prieš išmėginant jėgas užsienyje. Taigi antroji bendro projekto su “Image Group” modelių agentūra dalis yra skirta “Mados infekcijos” kastingui – kruopščiam pasiruošimui, eisenos tobulinimui, dalyvavimui atrankoje bei, žinoma, rezultatams.

Nors iki šių metų nebuvo tekę stebėti festivalio modelių atrankos, netrukau suprasti, kad konkurencija milžiniška, o kiekviena mergina turi vos kelias akimirkas patraukti dizainerių dėmesį. Vietos klaidoms tiesiog nėra, tad tinkamas pasiruošimas, eisenos su aukštakulniais bateliais tobulinimas būtinas. Kai viena “Image Group” vadovių Meda Jonaitytė, šiuo metu važinėjanti po modelių atrankas visoje Lietuvoje, mane pakvietė į modelių mokymus, šiek tiek nustebau. Ar vaikščiojimo aukštakulniais namuose treniruočių nepakanka? Nejaugi agentūros iš tiesų rūpinasi kiekvieno modelio eisena ir siekia padėti? “Image Group” vadovių – buvusių manekenių trejetas Meda Jonaitytė, Julija Ulvydienė-Maslinskaja bei Renata Mikailionytė puikiai žino, kad karjerą pradedančioms merginoms tokios pamokos be galo svarbios ir vertingos. Profesionali modelio eisena tobulinama metų metus ir praktika namuose priešais veidrodį be specialistų komentarų atrankoje daug nepadės.

Kovo antrosios popietę Vilniaus senamiestyje šurmuliavo Kaziuko mugė, tačiau vienoje Mokytojų namų salių dėl trankios muzikos to girdėti nebuvo. Į Vilnių šeštadienį iš įvairių Lietuvos miestų atvyko jaunieji “Image Group” veidai, kuriems “Mados infekcijos” atranka tapo pirmuoju didesniu beprasidedančios karjeros išbandymu. Juokas, šypsenos, ilgos, tačiau su aukštakulniais dar ne itin gerai susipažinusios kojos – toks vaizdas mane pasitiko įėjus į salę. Nors apie rimtus darbus būnant 14-16 metų galvoti dar sunkoka ir labiau norisi paplepėti, M. Jonaitytė bei J. Ulvydienė-Maslinskaja merginas paskatino susikaupti, mokytis vienoms iš kitų ir nebijoti klausti.

Neslėpsiu, kad iš pradžių tikėjausi tiesiog masinio netvirto vaikštinėjimo pirmyn ir atgal, tad likau nustebinta, kai buvo pradėta individualiai dirbti su kiekviena mergina. Patarimai pasirodė labai profesionalūs, tačiau dėmesys – motiniškas, tad salėje nuolat skambėjo “tempo!”, “išsitiesk”, “drąsiau”, “gyviau”, “rankos prie savęs”, o jaunoms merginoms per daug pakėlus pečius ir palinkus į priekį – “juk ne muštis eini!”. Buvę modeliai pastabų tikrai negailėjo, tačiau nevengė ir pagirti, papasakoti apie “Mados infekcijos” specifiką, galimus dizainerių prašymus. Šypseną sukelė taiklus juokelis apie “tradicinį numirėlių veidų bei amžinų laidotuvių paradą”.

Salės “podiumo” ribas pažymėjus vandens buteliais bei batais, merginos buvo mokomos taisyklingai sustoti pozuoti, atrasti šviesą, pasukti veidą, taisyklingai laikyti rankas, nugarą ir išlaikyti reikiamo dydžio žingsnį. Merginos vaikščiojo ne tik po vieną, o ir po dvi, tris, net keturias, nes taip lengviau prisitaikyti prie bendro tempo, vienai iš kitos mokytis. Mano dėmesį atkreipė tai, kad nebuvo skatinama visiškai šabloniška eisena, taip pat trys patyrusios manekenės nebijojo jaunųjų paimti už rankos, priėjus pataisyti nugarą, kartu prieš veidrodį tobulinti eiseną. Mokytojų namuose praleidau dvi su puse valandos ir galiu teigti, kad kai kurios aukštakulniais labai sunkiai paėjusios merginos pamokos pabaigoje atrodė žymiai geriau.

J. Ulvydienės-Maslinskajos paskatinta išdrįsau pakalbinti šešiolikmetę Moniką, kurią jau ne kartą buvau pastebėjusi ant festivalio podiumo ir atkreipusi dėmesį į itin lengvą, tiesiog plaukiančią eiseną. Praėjusiais metais agentūrą pakeitusi kaunietė prisipažino, kad tokios pamokos jai irgi yra naujiena. Nė vienoje agentūroje Monikai to matyti neteko, tačiau idėja ji yra patenkinta: “Tai labai praverčia, ypač jeigu ilgesnį laiką nevaikštai – išgirsti, kas negerai, ką reikėtų tobulinti.” Ši “Mados infekcija” modeliui bus jau ketvirtoji, tad buvo labai įdomu klausytis merginos pasakojimo apie tai, ko dažniausiai reikalauja mados kūrėjai (tempas arba lėtas, arba labai greitas, energingas – priklauso nuo drabužių), kaip per repeticijas plepančios merginos neišmoksta pristatymo choreografijos, kaip kartais tenka kentėti gavus gerokai per mažus batus. Tiesa, praėjusį sezoną manekenė per vieną pristatymą gavo per didelius aukštakulnius, tad tikisi, kad niekas nepastebėjo šlubčiojimo.

Nesusilaukiau nepaklaususi apie mados kūrėjų požiūrį į modelius – su kuriais dirbti smagiausia, o kurie būna ne itin draugiški. “Praėjusį sezoną itin nemalonu buvo dirbti su vienu rusų dizaineriu, kuris neturėjo tinkamos avalynės ir mano 41-o dydžio pėda tiesiog netilpo į duotus 39-o dydžio batus. Aišku, kentėjo modeliai ir jo asistentai. Paprastai užsienio kūrėjai elgiasi itin svetingai, draugiškai. Prieš keletą metų dirbau su viena dizainere iš Danijos, kolekcija buvo šiek tiek gotiška, labai įdomi, ir pati moteriškė paliko gerą įspūdį. “Infekcijoje” dirbti ir su lietuviais malonu, nes šiurkštaus elgesio beveik nepasitaiko.

Kartais vargina skubėjimas užkulisiuose, nes prieš keletą sezonų per dieną dalyvavau šešiuose šou iš septynių, tad per pertraukas nespėjau net pavalgyti, o greitas makiažo bei šukuosenų keitimas šiek tiek susilpnino plaukus. Bet paprastai tikrai nėra jokio badavimo, visos užkulisiuose pavalgom. Prieš festivalį irgi nesilaikau žiaurių dietų.” Monika papasakojo ir apie tai, kad puikiai pavyksta darbą derinti su mokslais, mokytojai nepyksta, o agentės supratingos, prireikus atsako į visus klausimus, pataria. “Manau, savo gyvenimą norėčiau sieti su šiuo darbu, nes jaučiu, kad galiu. Aišku, pirma noriu baigti mokyklą, paskui, jei pasiseks, pamodeliauti, o tada ramiai toliau mokytis.” Paleidusi Moniką toliau praktikuotis, nesunkiai supratau, kad malonus charakteris, šiltas bendravimas, “ledo karalienės” išvaizda (tai – pačios M. Jonaitytės komentaras) bei puiki eisena merginai suteikia daug perspektyvų. Neklydau – “Mados infekcijos” kastinge ją dirbti pakvietė penki lietuvių dizaineriai.

Antrą kartą Moniką bei jos koleges išvydau jau paties “Infekcijos” kastingo metu, kai vyko agentūroms priklausančių modelių atranka. Tai man tapo siurprizu, nes maniau, kad atranka bendra, tačiau pasirodo, kad visų pirma yra atrenkami veidai “iš gatvės”. Su didžiąja dalimi atsisveikinama, o atrinktieji pakviečiami registruotis vėliau vakare vykstančiam kastingui su pačiais mados kūrėjais. Ten žingsniuoja ir agentūrų atsiųsti modeliai. M. Jonaitytė papasakojo, kad “gatvės” atrankoje susidomėjo keletu veidų, pasiūlė jiems padirbėti su agentūra. Ji pabrėžė, kad būtent “gatvės” atrankoje atrandama nemažai modelių vaikinų, kurių šiemet, net lyginant su merginomis, pasirodė daug. Tai – puikus kastingo reklamos rezultatas, nes ši “Mados infekcija” itin daug dėmesio skirs būtent vyrų madai. Ne vienerius metus potencialių veidų ieškanti buvusi manekenė apgailestavo tik dėl to, kad Lietuvoje itin trūksta profesionalių vyrų modelių, nes šis užsiėmimas laikomas pernelyg egzotišku, nevyrišku. Kaip ir kiekvienas mados renginys, kastingas su dizaineriais pusvalandį vėlavo, tad gavau progą su J. Ulvydiene-Maslinskaja aptarti besibaigiančios Paryžiaus mados savaitės aktualijas, “Saint Laurent” pristatymą ir Giedrės Kiaulėnaitės pasirodymus.

M. Jonaitytė, R. Mikailionytė, J. Ulvydienė-Maslinskaja

Dizaineriai žymisi patikusius modelius

Neslėpsiu, kad vos įžengus į “Panoramą” mane pribloškė jaunų žmonių, norinčių tapti “Infekcijos” veidais, kiekis. Viskas pasidarė aišku, kai gavau progą peržvelgti sąrašus – atrankoje dalyvavo net 11 agentūrų su pusketvirto šimto modelių. Žinoma, pats kastingas tiesiog praskriete praskriejo, nes kiekvienas modelis podiumu praėjo vos vieną kartą, o R. Mikailionytė kiekvieną pasirodymą sustygavo itin griežtai.

Vis tik teks pripažinti, kad tiek man, tiek “Image Group” atstovėms modelių agentūrų kastingas paliko dvejopą įspūdį –  kai kurios agentūros nesilaikė ūgio nurodymų, stipriai pagražindavo merginų duomenis. “Beprasmiška meluoti tiek kastingo rengėjams, tiek emociškai žaloti pačias merginas pateikiant netikrus jų duomenis”,- prasitarė M. Jonaitytė. „Taip tik gaišinamas visos organizacinės komandos, dizainerių ir pačių modelių laikas.“ Taip pat matėsi, kad kai kurios agentūros modeliams nepravedė būtino instruktažo – nepasakė, ką reikėtų apsirengti, kaip eiti, pasirodyti dizaineriams. Deja, būtent tai neretai lemia net talentingų merginų bei vaikinų praleidimą pro akis.

Juodai apsirengusi mergina viduryje – kalbinta manekenė Monika

Kitą dieną paskambinusi į atrankas Lietuvos miestuose išvykusiai M. Jonaitytei sužinojau, kad “Image Group” merginoms pasisekė neblogai – jau patyrusios manekenės sulaukė daug dėmesio, o jaunesnėms tai buvo puiki patirtis. Tiesa, galutinių kastingo rezultatų iki pat “Mados infekcijos” sužinoti neįmanoma, nes nemažai lemia ir atskira užsienio dizainerių atranka. Ji vykdoma pirmąją festivalio dieną, kai kūrėjai jau būna atvykę į Lietuvą. Belieka už mėgstamiausias manekenes laikyti kumščius bei tikėtis jas išvysti kovo 22-23 dienomis Šiuolaikinio meno centre Vilniuje.

Nuotraukos mano ir J. Stacevičiaus (lrytas.lt)

Bučkis