1960-ieji rudens kolekcijose | Metas žvelgti atgal

Jeigu vertinant šiandieninę mados industriją reikėtų pasakyti, kokie žodžiai geriausiai apibūdina XXI-ojo amžiaus pradžios madą, turbūt tiksliausias pasirinkimas būtų „praeities krypčių interpretacijos“. Prieš penketą metų ant podiumų vyravo devintojo dešimtmečio blizgesys bei šarvus primenančios griežtos konstrukcijos, praėjusį vasaros sezoną buvo kalbama apie trečiojo dešimtmečio „flapper“ merginas. Visą žiemą mados gerbėjai žavėjosi dešimtojo dešimtmečio pradžios „grunge“ stilistika, o, rodos, ateinantį pavasarį nemažai dėmesio skirsime devyniasdešimtųjų pabaigai.

Nors paprastai derėtų vengti kalbėti apie tendencijas mados mėnesio maratonui nepasibaigus (šiandien tik prasideda Paryžiaus mados savaitės renginiai), vienos jų nepastebėti darosi sudėtinga. Ne tik todėl, kad ją kaip kolekcijų leitmotyvą pasirinko tokie mados kūrėjai kaip Tomas Fordas, Donatella Versace, Marcas Jacobsas ar „Gucci“ kūrybos direktorė Frida Giannini, bet ir dėl to, kad ji atrodo kaip niekada artima šių dienų moteriai, net jei ir tenka pažvelgti penkiasdešimt metų atgal. Sveiki sugrįžę į septintąjį dešimtmetį!

Vienas įdomiausių visos XX-ojo amžiaus antrosios pusės mados bruožų – aprangos tendencijų ryšys su populiariąja kultūra, ypač muzika. „Chic“ muzika ir Halstono suknelės, „Nirvana“ ir languoti flanelės marškiniai, Madonna ir Jeano Paulio Gaultier interpretacijos apatinių drabužių bei vyriškumo temomis – nesvarbu, kuri kiekvienos poros sąvoka Jums atrodo artimesnė, tačiau be vienos neįmanoma įsivaizduoti antrosios. Septintasis dešimtmetis man iškart siejasi su Didžiosios Britanijos roko scena – „The Beatles“, „The Animals“ ir „The Rolling Stones“, kurių muzikos įkvėpti gerbėjai suformavo ne tik „Mod“ (nuo žodžio „Modernist“) judėjimą, bet atkreipė mados industrijos dėmesį į uždirbti pradedantį jaunimą bei jo poreikius. Visa kita – jau mini sijonų, A linijos siluetų bei švelnaus futurizmo persmelkta istorija.

Nors šiandien populiariosios kultūros bei mados ryšys nebėra toks tvirtas bei ryškus, mados kūrėjai kiekvieną sezoną įkvėpimo semiasi tiek iš mados istorijos, tiek iš šiandieninėje kultūroje eskaluojamų modernios moters gyvenimo bruožų. Kuo ji gyvena? Ko ji trokšta? Kas jai šiuo metu įdomu? Svarbu net tai, kokios muzikos ji klauso, kokias knygas skaito, kur valgo ir ką nori veikti čia ir dabar. Pavyzdžiui, maištingas jaunimo nuotaikas užčiuopęs „Saint Laurent“ dizaineris Hedi Slimane be galo taikliai pasiūlė iš naujo atrasti dešimtojo dešimtmečio pradžią, tad nuo mados blizgesio pavargusiai jaunai moteriai pasiūlyta per didelių megztinių bei kareiviškų batų stilistika pasirodė itin patraukli. Šiandieninė mados gerbėjos savijauta lygiai taip pat nulėmė ir septintojo dešimtmečio atgimimą ant Niujorko, Londono bei Milano podiumų.

Keletą sezonų bandžiusi pasirinkti teisingą „less is more“ arba „more is more“ dvikovos pusę, 2014-aisiais mados gerbėja pavargo klijuoti etiketes bei suprato, kad su asketizmu derėtų atsisveikinti, tačiau įprastas minimalizmas, jo grynumas bei lengvumas jau spėjo tapti dalimi kasdienio gyvenimo bei prioritetu kuriant įvaizdį būsimam sezonui. Norisi kažko paprasto ir pažįstamo, tačiau pateikto naujai, jaunatviškai. Aktualiai. Taip, kaip septintojo dešimtmečio Londone tai padarė madą reformavusi dizainerė Mary Quant bei jaunimui skirtų parduotuvių tinklas „Biba“ – klasikinė A linija, tačiau ilgis trumpesnis, spalvos ryškesnės, o proporcijos šiek tiek griežtesnės ir primenančios geometrines figūras. Jaunatviškos šukuosenos, priklijuojamos blakstienos bei blyškus lūpdažis – būtinybė.

Pabandžius atrasti būtent šio laikotarpio Renesanso priežastį itin įdomu matyti, kaip tą pačią idėją pritaiko skirtingi mados kūrėjai, kaip ji transformuojasi priklausomai nuo mados namų braižo ir klienčių poreikių. Nors „Versace“ ar Peterio Somo kolekcijose šešiasdešimtieji tapo tik papildoma dekoratyvia detale, temą puikiai atskleidė amerikietis T. Fordas (prabangioji, tamsesnė ir solidi laikotarpio interpretacija) bei „Gucci“ mados namų dizainerė F. Giannini („jet-set“ idėja, švelnesnis požiūris ir pasteliniai atspalviai). Abi šios kolekcijos – odė šiandienos moters norui pažinti kitokį minimalizmą, suteikti jam naujos energijos bei spalvų. Net jeigu tai ant paprastos suknelės dėvimas dažyto kailio paltas ar gyvatės odos raštą imituojantys lygiapadžiai ilgaauliai. Niujorkas, Londonas bei Milanas kol kas žengia išvien. Belieka laukti, ar Paryžiaus mados savaitė pateiks naujų siurprizų, ar pristatymai ir toliau vienas kitą keis „The Beatles“ muzikos ritmu.

Septintojo dešimtmečio atspindžiai rudens-žiemos 2014 kolekcijose

[nggallery id=22]

Nuotraukos T Magazine, Vogue.com, Style.com

X