Romanas baigtas, arba ką darys Balenciaga

 

Skyrybos įvyko – metas naujai santuokai. Taip juokais galima apibūdinti didžiųjų mados namų požiūrį į nuolatinę jiems dirbančių kūrėjų kaitą. Leiskite patikslinti – madoje skyrybų netgi visai laukiama, ypač jeigu stiprioji poros pusė (mados namai) turi ilgą ir turtingą istoriją, o jaunesnis partneris (dizaineris) turi pakankamai energijos įpūsti į miegamąjį naujų vėjų. Galbūt toks palyginimas kiek tiesmukiškas, bet situaciją apibūdina gan tiksliai – prisiminkite Dior ir Rafą Simonsą, Gucci ir naująjį dizainerį Alessandro Michelę ar net Saint Laurent ir Hedi Slimane’ą. Tik nesupraskite neteisingai – api poros pusės santykiuose yra visiškai lygiavertės, bet sprendimus dažniau priima ta, kurios vardas išaustas logotipe ar iškaltas ant ateljė sienos.

Mados santykių psichologijos vadovėlis šiandien spaudos puslapiuose cituojamas belaukiant naujų skyrybų – po nepilnų trijų metų darbo Balenciaga mados namus palieka amerikietis Alexanderis Wangas. Kaip rašoma spaudai išplatintame pranešime, šį spalį jis pristatys savo paskutinę kolekciją Paryžiuje, o paskui grįš į Niujorką, kur visą dėmesį skirs sparčiai augantiems savo vardo mados namams. Pranešime Balenciaga atstovai ir dizaineris apsikeitė mandagiais padėkojimais ir palinkėjimais, juos citavo didieji naujienų portalai, o naujiena nuvilnijo socialiniais tinklais. Lyg ir tradicinės skyrybos, bet… ne visai. Paprastai nukentėjusia puse laikomas dizaineris šįkart santykius palieka iškelta galva, o mandagus atsisveikinimas neslepia konflikto ar pagiežos.

 

 

Tai visiškai neprimena turbūt problematiškiausių pastarojo penkmečio skyrybų, kai Balenciaga erdves su triukšmu (ir ieškiniu) paliko buvęs jų kūrėjas Nicolas Ghesquiere, dabar dirbantis Louis Vuitton. Nieko stebėtino – prancūzas dar 1997-aisiais visiškai transformavo Balenciaga įvaizdį ir prekių ženklui buvo ištikimas 15 metų, o A. Wangas tarp Niujorko ir Paryžiaus gyveno vos trejus. Tiesa, gerokai sėkmingesnius, nei prognozavo daugelis kritikų. Kai mados namai pranešė, kad konceptualųjį N. Ghesquiere pakeis dėl marškinėlių ir meilės gatvės stiliui žinomas A. Wangas, apžvalgininkai netruko pabrėžti, jog architektūriškas Cristobalio Balenciagos palikimas amerikiečiui taps iššūkiu.

A. Wango debiutas Paryžiaus mados savaitėje bei sukurtos 15 kolekcijų (įtraukiant tarpsezonines ir vyrų linijas) garbingai tęsė garsių mados namų istoriją ir tinkamai reprezentavo archyvinį palikimą. Mados istorijoje nugulę siluetai, spalvos ir audiniai A. Wango rankose įgavo XXI a. klientei artimesnį pavidalą, bet mados namai nepatyrė tokios transformacijos, kokios tikėjosi Balenciaga valdantis koncernas Kering. Be abejo, pardavimai augo, o kolekcijos sulaukė puikių vertinimų, bet to nebuvo gana.

A. Wangas, tuo pačiu metu tęsęs ir savo mados namų veiklą už Atlanto, daugeliui jaunų mados gerbėjų yra žinomas dėl unikalaus sugebėjimo užčiuopti dabarties pulsą ir jį paversti materija. Jo vardinės rankinės bei drabužiai iš elektroninių parduotuvių lentynų dingsta jose dar nepasirodę, už nuopelnus amerikietiškai madai A. Wangas pelnė ne vieną CFDA apdovanojimą, o paskutiniu žingsniu tarptautinio pripažinimo link tapo praėjusių metų kolekcija švedų greitos mados gigantui H&M. Šioje sėkmės formulėje darbas gerbiamuose Paryžiaus mados namuose tapo tuo, kuo puikiai vakarienei tampa desertas – maloniu, bet ne esminiu baigiamuoju akcentu.

 

 

Šiuo metu A. Wangui tėra 31-eri. Savo mados namų kolekcijas jis pristato nuo 2007-ųjų, jo kompanija auga žaibišku greičiu, o talentą paliudija vieta Time žurnalo 100 įtakingiausių žmonių sąraše. Be abejo, jo laikas Balenciaga mados namuose tapo neįkainojama patirtimi ir drąsiu pareiškimu apie jaunosios kartos kūrėjų sugebėjimus, kurie, priešingai nei teigia cinikai, neapsiriboja vien madingais marškinėliais ir sniego baltumo sportbačių kolekcijomis. Kaip apie A. Wango ir Balenciagos skyrybas rašė NYTimes apžvalgininkė Vanessa Friedman, trys bendro darbo metai ateityje nebus matomi kaip abiejų pusių klaida, bet ir nebus minimi kaip šlovingiausi ar geriausi nei Balenciaga, nei pačiam amerikiečiui. Todėl absoliučiai logiška, kad A. Wangas grįžta į Niujorką, kur rūpinsis tolimesne savo prekių ženklo plėtra, o Balenciaga pradės ieškoti naujo dizainerio.

A. Wango tolimesni karjeros vingiai aiškūs, bet natūraliai tenka prieiti prie klausimo, ko toliau galima tikėtis iš kitos poros pusės. Be abejo, mados namai jau ieško įpėdinio. Tokio, kuris nepatirs šoko pakeisti didįjį mados talentą N. Ghesquiere, nes su šia situacija puikiai susitvarkyta pasamdant taip pat talentingą, tik kitokio braižo A. Wangą. Tiesa, naujojo kūrėjo laukia kiek didesnė užduotis – jau ne imituoti archyvuose matytą palikimą, bet sukurti individualų, netikėtą, naują braižą žinomam prekių ženklui. Manoma, jog Balenciaga žvalgosi ne į populiarius šių dienų vardus, bet ketina prestižinį postą pasiūlyti mažiau žinomam, galbūt mados namuose jau dirbančiam dizaineriui. Tokia strategija pasiteisino Gucci ir Balmain mados namams, tad realu, jog kažko panašaus imsis ir Balenciaga. Kas žino – galbūt antrosios pusės nereikia ieškoti kitoje vandenyno pusėje, kai potenciali meilės istorija gali prasidėti neišėjus už ateljė durų?

 

Nuotraukos iš W Magazine ir nytimes.com

X