Kitoks itališkas charakteris | Kvapo idėja pagal Costume National

Kai diskusijų metu kalba pakrypsta itališkos mados tema, beveik niekada nepavyksta išvengti klišėmis tapusių sąvokų „itališka elegancija“ ar „amžinas moteriškumas“. Vis dėlto įsibėgėjus XXI-ojo amžiaus antrajam dešimtmečiui „Dolce & Gabbana“ sicilietė pasidarė neįdomi, raudonos „Valentino“ suknelės akį džiugina nebent muziejuje, o Giorgio Armani tarsi slepiasi savo paties šlovės šešėlyje. Dažnai pamirštama, kad itališkos mados specifika slypi ne konkrečiame prekės ženkle, siluete ar spalvoje, o… geisme. Tokiame stipriame, kad jis slypi net minimalistiškų kirpimų klostėse, neįžvelgiamose avangardo detalėse ir kukliuose nugludintos keramikos buteliukuose.

„Mada yra malonumo forma, viliojanti tiek jos kūrėją, tiek sekėjus“, – teigia italų mados namų „Costume National“ dizaineris Ennio Capasa. Ir, stebint jo kūrybą tiek ant podiumo, tiek nišinės parfumerijos srityje, sunku nepritarti. Itališkas charakteris madoje, mene, gyvenimo būde ir net parfumerijoje užkoduotas žodyje „malonumas“. Ar kalbėtume apie Romos imperijos hedonistus, ar šių dienų minimalistus, kartais net truputį šventvagiškas dolce vita geidulys išlieka. Ir „Costume National“ jį perteikia XXI-ojo amžiaus auditorijai, kuriai tiesios Phoebe Philo drabužių linijos artimesnės nei sudėtingi Federico Fellini kinematografiniai šedevrai, taigi ir modernios kvapo interpretacijos uoslę vilioja labiau nei iki skausmo pažįstama klasika.

Mados namai ir Ennio Capasa

Itališkas minimalizmas. Nors sąvoka skamba kaip oksimoronas, kuriame susilieja besaikės prabangos troškimas ir asketiškumas, ypatingą prasmę jai suteikia 1986-aisiais Milane prasidėjusi „Costume National“ istorija. Jeigu tiksliau, viskas prasidėjo dar devintojo dešimtmečio pradžioje Japonijoje, Tokijuje, kur vienas mados namų įkūrėjų (ir dabartinis kūrybos direktorius) Ennio Capasa dirbo japonų avangardo meistro Yohji Yamamoto asistentu. Persmelktas modernių, laiką pralenkiančių idėjų, būsimasis kūrėjas nusprendė grįžti į gimtinę bei kartu su broliu Carlo atidaryti mados namus.

Tokius, kurie išgrynintų itališko stiliaus DNR iki tobulo minimalizmo, tačiau išlaikytų itališką estetikos pojūtį, subtilų seksualumą. Ar šypseną mados istorikams keliantys aštuoniasdešimtieji tam buvo geriausias laikas? Galima abejoti, tačiau drąsi bei originali idėja lėmė, kad dar tais pačiais metais buvo pristatyta pirmoji moteriškos aprangos kolekcija, 1991-aisiais su „Costume National“ susipažino Paryžiaus publika, o 1995-1998-aisias kūrėjai atidarė salonus Milane, Niujorke, Romoje ir Los Andžele.

Vienas kertinių akmenų mados namų filosofijoje – griežtas atsisakymas žvelgti atgal bei noras rytdieną klientui pasiūlyti jau šiandien. Todėl „Costume National“ galima vadinti vienu moderniausių bei progresyviausių prabangos prekės ženklų Europoje, nes kol konkurentai vis dar žaidžia pagal praėjusio amžiaus taisykles, E. Capasa vysto dialogą su jaunąja karta. Dar 2001-aisiais kolekcijų nuotraukas platinti iškart po pristatymų pradėjęs dizaineris teigia, mada yra nuotykis, kažką naujo pasiūlantis kiekvieną akimirką, tad nuolatinė komunikacija bei idėjų sklaida tampa būtinybe. Tiesa, prisitaikymas prie beprotiško šių dienų tempo nereiškia pasidavimo vienadienėms tendencijoms – „Costume National“ braižas itin ryškus, unikalus, tad net kintant įkvėpimo šaltiniams kolekcijose visuomet išlieka subtilus japoniško avangardo, minimalizmo, net E. Capasa dievinamo aštuntojo dešimtmečio rokenrolo prieskonis. Būtent tokia ištikimybė savo įsitikinimams bei aistra kurti savitą estetikos imperiją byloja apie itališkas mados namų ištakas.

I believe that my aim or ambition has always been creating a style, an aesthetic point of view. I changed the silhouette of fashion. When I arrived, I think I was the first designer in my generation to bring the silhouette into its rightful place. And I think I found a relation with the street. Fashion in the 80s was fashion, but I tried to mix reality and fashion together. And I think I bring sexy minimalism into fashion.

E. Capasa

Šiandien „Costume National“ mados namai tapo modernios itališkos mados simboliu, įrodančiu, kad Milanas gali pasiūlyti daugiau nei tik tviskančią prabangos idėją ar pertekliaus idealą. Tiek pagrindinė kompanijos linija, tiek avangardinės gatvės mados kolekcija „C’N’C“ nutolsta nuo auksinio Galleria Vittorio Emanuele įvaizdžio ir formuoja underground chic stilių, kuriame susipina ryškios spalvos, tiesūs kirpimai, pagal itališkas tradicijas tobulai išdirbta oda. „Costume National“ klientai niekada nesigirs drabužio etikete, neatrodys tarsi nužengę iš mados žurnalo puslapių ir, gatvėje paklausti apie unikalų, tačiau tarsi pažįstamą kvapą, tik subtiliai nusišypsos. Nes itališkos paslapties meistras E. Capasa žino, kad madoje nėra nieko patrauklesnio už intrigą.

Kvapai

Pasak E. Capasa, „Costume National Scents“ nereikėtų laikyti atskiru komerciniu mados namų projektu, kaip dažnai nutinka su didžiųjų prekinių ženklų difuzinėmis linijomis. Savitas mados namų kvapų pasaulis – tai natūrali „Costume National“ filosofijos dalis, kur emociją kuria ne tik drabužiai, bet ir smulkiausios įvaizdžio detalės. Todėl visi raidėmis „CN“ paženklinti aromatai yra nepavaldūs laikui ir  išskirtinį charakterį turintys kūriniai. Tuo įsitikinau ir aš, išbandžiusi šešis mados namų kvapus, kurių kiekvienas tapo nedidele avantiūra – pradedant „Scent Sheer“ ar „So Nude“ lengvumu ir baigiant svaiginančia „Scent Intense“ bei „21“ magija.

So Nude

Įkvėpimas: nenumaldomas moteriškumas, aistringumas, nuogas ikoniškumas, elegancija, amžinumas

Pagrindinės natos: nerolis, ylang ylang, tuberoza, kedras, pačiulis, sandalmedis, kardamonas, kmynai

„So Nude“ – vienas naujausių „Costume National“ kūrinių, lydėjęs mane beveik visą vasarą. Itin gaivus ir lengvas baltų gėlių kvapas ant odos nugula tarsi plonyčio balto šilko palaidinė. Ir nieko daugiau. Todėl pavadinimas – itin taiklus, nes, net jaučiant tuberozos ir nerolio akordus, kvapas neįpareigoja, „neįrėmina“, nepalieka agresyvaus šleifo. Šių metų asmeninis atradimas.

Scent Intense

Įkvėpimas: individualumas, gundymas, paslaptis, jausmingumas

Pagrindinės natos: ambra, sandalmedis, pačiulis, jazminas, arbata

Ryškus, įsimintinas, viliojantis – turbūt vienas charakteringiausių visos linijos kvapų, „Scent Intense“ nuo pirmo įkvėpimo užmena mįslę apie savo istoriją. Iš pradžių kiek aštrokas ir bylojantis apie medinę savo prigimtį, po keletos minučių kvapas ant odos atsiskleidžia, tampa saldesnis, seksualesnis, praranda savo agresyvumą ir atidengia ambros bei jazminų derinį visu grožiu. „Scent Intense“ nepavadinčiau dienai skirtu kūriniu. Tai – avantiūros kvapas.

Scent Sheer

Įkvėpimas: rafinuotumas, grynumas, švelniausias šifono šilkas, dengiantis moters odą

Pagrindinės natos: jazminas, arbata, muskusas, ambra, abrikosas

Lengvas tarsi pūkas, bet nebanalus. Saldus, tačiau subtilus ir neprimenantis cukraus vatos. „Scent Sheer“ kvapas mintyse suformuoja saldžios rytinės arbatos sode vaizdą, kai lengvas šiltas vėjas po orą draiko jazminų aromatą. Mano nuomone, tai – vienas universaliausių „Costume National“ kūrinių, kuris yra pakankamai subtilus dienai, tačiau ir ganėtinai išskirtinis vakarui.

PoP Collection

Įkvėpimas: dizainerio E. Capasa darbas su grupe OK GO!, Andy Warholo darbai, jaunatviška energija

Pagrindinės natos: rožinis geipfrutas, avietė, juodasis serbentas, rožė, jazminas, pačiulis, ambra

Žaismingas, pulsuojantis moderniojo meno energija bei tarsi rėkiantis „aš gyvenu čia ir dabar“ – toks atrodo kvapas „PoP Collection“, kurio buteliuko spalvą (jų yra keturios) pirkėjas sužinos tik atidaręs dėžutę. Tiesa, ryški buteliuko spalva nėra vienintelis siurprizas – iš pradžių itin jaunatviškas ryškus vasaros kokteilis po kelių minučių ant odos nurimsta, parodo savo tikrąją esybę. Tuomet tarsi pasislepia greipfrutas ir uogos, sužydi ambra bei pačiulis, bet tai nereiškia, kad kvapas pasidaro nuobodus – net po keleto valandų prie nosies priglaudus riešą norisi šypsotis.

Homme

Įkvėpimas: emocijos metropoliteno džiunglėse, inovatyvumas, rokenrolas, preciziškumo ir laisvės harmonija

Pagrindinės natos: bergamotė, cinamonas, pačiulis, sandalmedis, čiobrelis

Nors šiandien didžioji dalis vyriškų kvapų būna arba aštriai gaivūs (dažnai gaunantys pavadinimą „Sport“), arba perkrauti medžio bei muskuso kokteilio, „Costume National“ kūrinys „Homme“ iš šio spektro iškrenta. Jis egzotiškas – kvepiantis rytietišku turgumi, prieskoniais, tačiau išlaikantis tam tikrą griežtumą, modernumą, norą vilioti. Mano nuomone, viena ryškiausių kvapo natų – sandalmedis, kuris suvaržo ryškųjį cinamoną, tačiau leidžia atsiskleisti jo švelnumui, šilumai. „Homme“ kvepia tobulas „Costume National“ vyras, kuris supranta esąs atsakingas už savo gyvenimą, tačiau nebijo kartas nuo karto mesti sau iššūkio ir ieškoti laukinės laisvės.

21

Įkvėpimas: 21-asis mados namų jubiliejus, bandymas išreikšti jų požiūrį į prabangą, paprastumą bei harmoniją joje

Pagrindinės natos: pienas, šafranas, apelsino žiedai, ambra, bergamotė, vanilė, kedras

„21“ – neabejotinai vienas įdomiausių kvapų, su kuriais yra tekę praleisti dieną. Jį nurungia nebent „Comme des Garcons“ kūrinys „Standard“, išlipantis iš parfumerijos rėmų ir kuriantis savus standartus. Tiesa, priešingai nei „Standard“, „21“ nustebina itin tiksliai atkurtu pieno kvapu bei… savo nostalgiškumu. Galbūt maniškė interpretacija keista, tačiau tai – itin šiltas, vaikystę ir pieną su cinamonu bei vanile primenantis aromatas, kuris nejučia nugramzdina į jaukius prisiminimus bei apgaubia savo švelnumu. Vienas iš tų nišinės parfumerijos stebuklų, kuris nėra tiesiog kvapas buteliuke. Tai – išskirtinė patirtis, kuria mados namai labai sėkmingai įprasmino 21-erių metų veiklą.

Nuotraukos Costume National Scents, Costume National Facebook

Daugiau informacijos apie šiuos kvapus rasite „Creme de la Creme“ salonuose. Ši parfumerijos apžvalgų serija – bendras savanoriškas „Spintos guru“ bei „Creme de la Creme“ projektas, kuriame pristatomos nišinės parfumerijos pasaulio įdomybės. 

Bučkis