2015 madoje | Kas įvyko?

 

Pabaigos, pradžios ir vėl pabaigos. Praėję metai madoje galėtų būti palyginti su amerikietiškais kalneliais – dešimtys dizainerių šiemet pradėjo arba baigė karjeras žymiuose mados namuose, minėjo savo kūrybos jubiliejus, uždarė arba plėtė asmenines mados linijas. Tiesa, kol mados industrija ieškojo žodžių Rafo Simonso ar Albero Elbazo pasitraukimui iš Dior bei Lanvin, tylų triumfą šventė naujoji konceptualių kūrėjų karta – Gucci iš pagrindų keisti pradėjo beveik nežinomas namų komandos vardas Alessandro Michele, o pogrindinis Demna Gvasalios ženklas Vetements sulaukė ne tik mados redaktorių komplimentų, bet ir kvietimo kolekcijas kurti Balenciaga vardu.

Be abejo, aktualiausias tendencijas šiemet toliau diktavo Louis Vuitton dizaineris Nicolas Ghesquiere ir jo retrofuturizmo estetika, parduotuvių lentynas valdė aštuntojo dešimtmečio nuotaikos, bet… mados ekspertai ne kartą kėlė klausimą, ar 2015-ieji į istoriją neįeis kaip metai, kai tendencijos sąvoka neteko prasmės.

Galios santykis keičiasi: vietoje didžiųjų vardų vis dažniau minimi nežinomi, tendencijas keičia individualumo paieškos, o greitoji mada kuria paradoksą ir tampa beveik lygia tam, ką matome ant podiumų. Nors Lietuvoje, deja, kalbėti apie metų įvykius būtų galima kasmet perrašant tų pačių renginių kalendorių (šiek tiek apie tai rašiau čia), esu dėkinga už spalvingus 2015-uosius: atnaujintą ir 8 metų gimtadienio sulaukusį Spintos guru tinklaraštį, galimybę dirbti su geriausiais Lietuvos leidiniais, mokytis iš savo srities profesionalų, kalbinti įdomiausius vardus šalies industrijoje ir iš arti pamatyti mados renginių sceną Niujorke. Tikiuosi, kad 2016-ieji bus dar ryškesni.

 

ATRADIMAI

2015-ieji visų pirma buvo didelių atradimų ir naujų pradžių metai. Neabejotinai pats svarbiausias ir didžiausią įtaką šių dienų madai padaręs asmuo – naujasis Gucci mados namų dizaineris Alessandro Michele, suteikęs legendiniam ženklui jaunesnį, šviežesnį veidą. Nieko stebėtino – prieš tapdamas visų mados namų kūrybos vadovu, jis ne vienerius metus praleido Gucci kūrybinėje komandoje.

Antrasis didelis atradimas – vadinamoji pogrindinė mada, besiveržianti iš nustatytų mados savaičių, pristatymų, net suvokimo rėmų. Bene ryškiausias šių dienų pavyzdys – Paryžiuje įkurtas dizainerio Demna Gvasalios ženklas Vetements, iškėlęs supaprastintos, dekonstruotos mados idėją. Kodėl tai aktualu? Vertėtų paklausti Balenciaga mados namų vadovybės, šiemet pasiūliusios D. Gvasaliai tapti vyriausiuoju legendinio Paryžiaus ženklo dizaineriu.

Trečioji svarbi naujiena – brito Johno Galliano tylus, bet įspūdingas sugrįžimas į mados industriją prisidengus Maison Margiela vardu. Pirmoji jo aukštosios mados kolekcija, pristatyta Londone, sulaukė kritikų liaupsių ir patvirtino, kad iš Dior mados namų atleistas kūrėjas vertas antro šanso. Beje, kalbant apie couture derėtų paminėti ir mados namų Saint Laurent sprendimą kurti itin privačią aukštosios mados liniją Yves Saint Laurent Couture. Taip, net su Yves!

Paskutinis, galbūt kiek subjektyvokas pastebėjimas – dizainerio Nicolas Ghesquiere stiprinamos Louis Vuitton pozicijos. Vienas talentingiausių šio amžiaus kūrėjų ne tik sugebėjo sėkmingai supinti LV ženklo istoriją su modernia savo vizija, bet ir tapo tuo idėjiniu gelbėtoju, kurio pastaruosius keletą metų taip trūko visai industrijai. Geriausiai šią mintį patvirtina tai, jog sakyti „tai primena Louis Vuitton“ mados savaičių metu tenka tikrai dažniau, nei norėtųsi.

 

PRARADIMAI

Be abejo, didžiausi metų praradimai – tai žymūs mados kūrėjai, palikę garsius mados namus. Alexanderis Wangas nusprendė nebepratęsti kontrakto su Balenciaga ir daugiau dėmesio skirti savo paties mados namams Niujorke, Alberas Elbazas paliko Lanvin po ginčo su mados namų vadovybe, o Rafas Simonsas išėjo iš Dior dėl pernelyg greito mados tempo, nebeleidžiančio tinkamai atsiduoti kūrybai.

Šiek tiek ironiška, kad praradimu galima vadinti ir mados tendencijas – vis daugiau mados kritikų pastebi, kad dabartinė mados savaičių sistema bei bandymas tendencijas spėti iš elementarių sutapimų yra tiesiog nelogiškas. Mat vis daugiau mados namų siekia ne sekti klientų norais, bet įtvirtinti stipresnį asmeninį braižą, o pati mados auditorija skelbia, kad naujoji mados kryptis – individualumo paieškos.

Kelios kiek smulkesnės naujienos – mados namai pamažu atsisako difuzinių linijų (šiemet Burberry visas dukterines linijas sujungė į vieną ženklą, tą padarė ir Marcas Jacobsas), su skaitytojais atsisveikino mados naujienų portalas Style.com, šou apžvalgas perleidęs VogueRunway.com, o geriausią savo kritiką Timą Blanksą – portalui Business of Fashion.

 

ĮVYKIAI

Jeigu reikėtų išrinkti bene didžiausią metų įvykį, turbūt daugelis mados gerbėjų įvardintų H&M ir Balmain mados namų kolekciją, kuri dėmesio sulaukė ne tik dėl plataus asortimento ar pristatymo Niujorke, bet ir rekordinių pardavimų – iš lentynų kolaboracijos daiktai dingo akimirksniu, o jų kainos internete beveik pralenkė tas, kuriomis vertinama originali Balmain produkcija.

Taip pat Niujorkas šiemet sulaukė ir Givenchy mados namų dėmesio, kur dizaineris Riccardo Tisci nusprendė paminėti savo karjeros Givenchy dešimtmetį. Įdomu tai, kad šou stebėjo ne tik Niujorko mados industrijos atstovai, bet ir keli šimtai laimingųjų, pakvietimus į pristatymą laimėję internetu.

Taip pat vienu didesnių metų įvykių tapo Vogue Paris 95-ojo jubiliejaus šventė Paryžiaus mados savaitės metu spalio mėnesį, o kovą savaitės renginius Prancūzijoje užbaigė filmo Zoolander aktorių Oweno Wilsono ir Beno Stillerio pasirodymas ant Valentino mados namų podiumo.

 

Nuotraukos Vogue, NYTimes, W Magazine, Tommy Ton

X