Dries Van Noten par Frederic Malle | Kvapu nutapytas kūrėjo portretas

Du kūrėjai, kuriuos jungia smalsumas bei noras kurti ne tikslinei auditorijai, o vardan meno. Vienas jų – garsiojo Antverpeno šešeto dalis, šiandien Paryžiuje tyrinėjantis mados, Rytų kultūros bei modernaus meno sintezę. Antrasis – novatorius parfumerijos pasaulyje, leidęs pažinti paprastai už garsių pavadinimų besislepiančius parfumerius bei vertinantis individualumą, išskirtinumą. Kai parfumerijos ekspertas Fredericas Malle pasiūlė tyliajam belgų mados romantikui Driesui Van Notenui kvapu nutapyti jo asmenybės bei kūrybos pasaulio portretą, dizaineris neabejodamas sutiko ir pradėjo kelionę į paslaptingą parfumerijos pasaulį. Ar gali kolekcija kvepėti sandalmedžiu? O galbūt rytietiškus drabužių elementus atspindi ryškus jazminas? Vietoje spalvingų audinių bei sudėtingų kirpimų F. Malle laboratorijoje D. Van Noteno pasaulėžiūrą kūrė skirtingų kvapų potėpiai, po aštuoniolikos mėnesių darbo pagaliau nugulę į neįtikėtinai realistišką paveikslą.

IDĖJA

Šiame tinklaraštyje jau esu rašiusi apie išskirtinę F. Malle idėją –  liniją „Editions de Parfums Frederic Malle“, skirtą žymių parfumerių individualumui bei asmeniniam skoniui. Nors iš pradžių atrodė rizikinga, mintis pasiteisino, o pats F. Malle sulaukė tarptautinio pripažinimo. Vis tik praėjus dešimtmečiui nuo „Editions de Parfums Frederic Malle“ išleidimo subrendo nauja idėja – pristatyti išskirtinę kvapų kolekciją, kurios tikslas būtų sukurti įdomių asmenybių ar prekinių ženklų portretus kvapu. Nors tai reiškė, kad bus nutolta nuo pirminio sumanymo visą dėmesį skirti parfumeriams bei išlaikyti su jais itin glaudų ryšį, „trečiojo asmens“ pasirodymas tapo įdomiu iššūkiu – kvapas turėjo atspindėti žmogų, pasaulėžiūrą.

„Nuo pat pirmųjų savarankiškų žingsnių parfumerijos pasaulyje visuomet žavėjausi ne tipažais, o asmenybėmis, tad jau dvylika metų daug dėmesio skiriu patiems parfumeriams, jų vizijoms. Šį kartą į komandą nusprendžiau pakviesti išskirtinį kūrėją ne iš parfumerijos pasaulio, kuris galėtų atnešti naujų idėjų. Driesas tapo natūraliu pasirinkimu. Vienas kitą pažįstame jau ilgai, mus sieja daug bendrų pomėgių, vertinu jo kūrybą“,- pasakojo F. Malle.

Dėl idėjos kvapu „portretizuoti“ individą aromato pavadinime atsirado žodis „par“ (angliškai „by“), kuris reiškia norą pateikti interpretaciją, išryškinti individualumą. Todėl belgų kūrėjas šįkart atsidūrė kitoje kūrybinio proceso pusėje – tapo stebėtoju: „Ši patirtis palyginama su jausmu, kai stebi dailininką, tapantį tavo portretą. Paprastai kūryboje stengiuosi viską kontroliuoti, o šįkart turėjau laisvę suteikti Fredericui, nes dailininko vaidmenį atliko jis. Man buvo įdomu pažiūrėti į save kito žmogaus akimis, suprasti savo darbų, kūrybos filosofijos svarbą.“

Mados kūrėjas pripažino, kad džiaugiasi, jog tokio pasiūlymo sulaukė būtent iš F. Malle. Savo drabužių salonuose jis jau nuo 2002-ųjų pardavinėjo „Editions de Parfums Frederic Malle“ kvapus, gerai išmanė parfumerio filosofiją bei tarp mados bei parfumerijos kūrimo rado nemažai paralelių. Jeigu dizaineris mato spalvas ir audinius, galinčius tapti drabužiu, parfumeris skiria skirtingus ingredientus, sudarančius išskirtinį kvapą. Tiesa, parfumerijoje tenka gerokai daugiau dėmesio skirti proporcijoms, detalėms, nes net menkiausias formulės pakeitimas gali sugriauti harmoniją, kvapą pakeisti neatpažįstamai. Todėl tobulo kvapo paieškos truko pusantrų metų, kol buvo atrastas tobulas aromatinių spalvų derinys, atspindintis D. Van Noteno kūrybos pasaulį.

Dries Van Noten ir Frederic Malle

KŪRĖJAS

Visiškai perprasti D. Van Noteno kūrybos ištakas bei pasaulėžiūrą – itin sudėtinga. Nors mada yra įgausi į kūrėjo kraują (jo tėvas pardavinėjo vyrišką madą, o siuvėjas senelis tarpukaryje domėjosi „ready-to-wear“ koncepcija ir pristatė ją Belgijai), jo edukacija jėzuitų mokykloje įdiegė griežtą pragmatizmo jausmą: „Nors neretai esu laikomas naiviu romantiku, netikiu idėja rodyti tai, ko nebūtų galima parduoti arba dėvėti.“ Tokia dizainerio nuostata atspindi jo siekį rodyti keturias kolekcijas per metus (dvi moterims ir dvi vyrams), nesireklamuoti ir gilintis į tai, kaip aistrą moderniajam menui bei Rytų kultūroms perkelti į audinio skiautę, virstančią realiu, išskirtiniu drabužiu.

Garsiojo Antverpeno šešeto narys savo tarptautinę karjerą pradėjo devintojo XX-ojo amžiaus dešimtmečio viduryje, kai Londone pristatė pirmąją vyriškų drabužių kolekciją. Talentingą, originalų, tačiau tylų belgą greitai pastebėjo garsūs prekybos tinklai („Barney’s“ Niujorke jo drabužius pardavinėja iki šiol). Mados ekspertus bei kritikus sužavėjo dizainerio noras derinti nesuderinama, laužyti nusistovėjusias mados taisykles, kreipti dėmesį ne į dramatišką siluetą, o į audinį. Tiesa, būtent nuo audinių atrinkimo prasideda kiekvienos D. Van Noteno kolekcijos kūrybinis procesas – dizaineris renkasi spalvas, tekstūras ir pagal tai gali nuspręsti, kokią atmosferą sukurs dar negimę apdarai.

Mano nuomone, D. Van Noteną šiandien galima drąsiai vadinti moderniu romantiku, kuris netikėtumą, individualumą laiko vertybe. Kaip teigė pats ilgametis dizainerio draugas F. Malle, pažvelgus į Drieso kurtus drabužius jie neatrodo kaip šarvai, kurie turėtų dėvėtoją visiškai pakeisti. Kai kurie mados kūrėjai laikosi griežto, kartais net karikatūriško moters idealo, tačiau belgo drabužiai atskleidžia individualumą – sijoną ar marškinius pasirinkusi moteris tampa drabužio šeimininke ir atveria gausybę galimybių modifikacijoms.

 

 

KVAPAS

„Mano misija – Drieso pasaulį perkelti į išskirtinį kvapą, tačiau vengti tradicinio požiūrio, kad užtenka atrasti kelis įdomiausius taškus bei taip sudėlioti formulę. Dizainerio planeta gerokai įdomesnė, sudėtingesnė. Pirmasis mano žingsnis buvo pasikviesti parfumerį Bruno Jovanovicių, kurio technika leidžia gilintis į bet kokį kvapą, o potraukis šiltiems kvapams itin tiko mano įsivaizduojamam Drieso portretui. Bruno pasakojau apie tai, kas įkvepia mano herojų kurti: indiškus siuvinėjimus, XVIII-ojo amžiaus graviūras, grafiškus raštus, kurių susikirtimas sukuria netikėtą harmoniją“,- kvapo pristatyme rašė F. Malle. Jis neslėpė, kad D. Van Noteno pasaulį perkelti į elegantišką stiklo buteliuką truko net 18 mėnesių, tačiau ilga kelionė buvo itin įdomi, o rezultatas – stulbinantis.

Jaunam bei itin talentingam B. Jovanoviciui patikėjęs sukurti išskirtinį belgo portretą, parfumerijos ekspertas nebijojo atsigręžti ir į dizainerio gimtąją Belgiją, net kalbėti apie belgiškų saldėsių tradiciją. Vafliai, cukriniai gardėsiai, vanile kvepiantys kepiniai kvapo formulėje tapo savotiška priešprieša dizainerio aistrai neretai šaltam, griežtam moderniam menui. Tačiau D. Van Noteno kūryboje priešingybės puikiai dera, kaip šįkart nuostabiai susijungė nekalta, vaikystę Belgijos provincijoje primenanti vanilė bei aistringas, gyvuliškas muskusas.

Paklaustas apie kvapo emociją, D. Van Notenas atsakė, kad tai – asmeniškumas bei komfortas būti savimi, tačiau įlieta ir šiek tiek jausmingumo, atspindinčio jausmus, išgyvenamus kuriant. Vis tik dizaineris atsisakė galimybės kvapą paversti dar asmeniškesniu ir nusprendė, kad kurti naujo buteliuko dizaino nereikėtų: „Kodėl nepalikus tradicinio Frederico linijos simbolio? Juk šio portreto dailininkas yra jis, o buteliuko dizainas – braižo dalis.“ Vienintelis išskirtinumas – balta etiketė, mados namų logotipas bei žodis „par“, atspindintis kvapo portretiškumą.

„Dries Van Noten“ salono Antverpene vitrinos

 

 

ĮSPŪDIS

Pagrindinės natos: bergamotė, citrina, šafranas, gvazdikas, muskatas, jazminas, sandalmedis, pečiulis, vanilė, muskusas, sakrasolis

D. Van Noteno pristatymai Paryžiaus mados savaitės metu visuomet priverčia šou dieną kalendoriuje pasižymėti išskirtine spalva – ne vienerius metus seku dizainerio kūrybą ir žinau, kad naujos belgo idėjos nustebins, bus suderinti nesuderinami akcentai, pasiūlytos moderniojo meno bei Rytų įkvėptos temos. Maloniu netikėtumu tapo ir šis kvapas, kuriame tarsi susipynė prancūziška F. Malle elegancija ir D. Van Noten kūrybos abstraktumas, daugialypiškumas. Tai – neabejotinai šiltas, brandus, tarsi angoros vilna odą glostantis kvapas, leidžiantis jaustis jaukiai, tačiau nepaskęstantis kasdienių nuobodžių aromatų jūroje.

Nors pats kūrėjas tikina, kad kvapas yra skirtas ne būtent moteriai, o tiesiog įdomiai asmenybei, man išskirtiniai švelnūs jazmino bei vanilės akcentai pasirodė be galo moteriški, net truputį primenantys namus, cinamonu pagardintą šiltą pieną vėsų vakarą. Nesudėtinga pastebėti ir tai, kad F. Malle norėjo atskleisti D. Van Noteno susižavėjimą Rytų kultūra ir tradiciniais kostiumais, sudėtingomis siuvimo technikomis bei įvairiaspalviais audiniais. Nors būtų sunku kvapą pavadinti rytietišku, tam tikrų šios kategorijos bruožų suteikia sandalmedis, gvazdikai, muskatas. „Dries Van Noten par Frederic Malle“ kompoziciją sudaro klasikiniai, senojoje parfumerijoje naudoti ingredientai, tačiau rezultatas ganėtinai modernus, įtraukiantis, užburiantis. Tarsi and odos nugultų ne aromato lašas, o išmarginta šilkinė D. Van Noteno palaidinė.

Nuotraukos iš Vogue.com, fredericmalle.com, driesvannoten.be

Daugiau informacijos apie šį kvapą rasite „Creme de la Creme“ salonuose. Tai nėra apmokėtas reklaminis įrašas, o bendras savanoriškas „Spintos guru“ bei „Creme de la Creme“ projektas, kuriame pristatomos nišinės parfumerijos pasaulio įdomybės. 

Bučkis