MAS 924 | Naujasis mados dialogas. Asmeniškai.

Pakalbėkime apie madą Lietuvoje. Ne, ne tą, kuri rodoma ant podiumo, aprašoma mados leidiniuose ar vaizduojama fotografų darbuose. Nuo teorijos einant prie praktikos mada galbūt praranda savo mistinį žavesį, bet atsiduria parduotuvių ar salonų lentynose, elektroniniuose pirkinių krepšeliuose ir, galiausiai, pirkėjų spintose. Pasiūlyti, parduoti, pirkti, dėvėti – ritmas tas pats nepriklausomai nuo to, kalbame apie Balenciaga ar H&M.

Bet kartais augančiai mados rinkai įprastas procesas pasidaro ankštas lyg paaugliui pernykštis drabužis. Nebeįdomus. Nebepatenkinantis poreikių ir neišpildantis svajonių. Nebeužtenka dar vieno butiko sostinės senamiestyje, dar vieno abejotinos vertės prekių ženklo, paremto marškinėliais ir džemperiais. Atsiveria niša ne tik alternatyviam požiūriui, bet ir galimybei į mados dialogą įterpti naują šnekantįjį. Ir, gali būti, jo balsas jau girdisi bei žada tai, link ko jau ne pirmus metus eina visa mados industrija. Asmeniškumą. Susipažinkite – MAS 924.

Prieš pradėdama pasakoti jaučiu norą paaiškinti, kodėl viena šio teksto temų yra asmeniškumas madoje ir kodėl apie jį kalbėti reikia būtent dabar. Galbūt net ne reikia, o būtina, mat to reikalauja pati rinka. Jei tiksliau – vartotojas, kurį jau sunku nustebinti gatavu parduotuvių ir salonų asortimentu. Jis išgyveno greitosios mados karštinę, pasisotino Lietuvoje savo klientą radusiais prabangos ženklais ir jau bodisi mažų vietinių ženklų bumu.

Natūraliai kyla klausimas – ko tada nori šis mistinis vartotojas? Naujo požiūrio į mados kūrimą ir vartojimą. Jis nori asmeniškesnio santykio, įdomios vizijos. Žvalgydamasis į užsienį jis trokšta to, ką galima paženklinti etikete “custom made” ir įsigyti sekant dizaino procesą. Tiesa, jam nereikia griežtas taisykles diktuojančių mados namų ar įprastos siuvyklos, kuri rūpinasi tik techniniu įgyvendinimu. Klientą dabar domina kitokia vartojimo patirtis ir jis ieško būtent to.

Kiek paradoksalu, kad MAS 924 vis dar šiek tiek slepiasi. Bet subtiliai intriguoja. Trys raidės, trys skaičiai, Facebook paskyroje –  Vogue Paris puslapių verta įvaizdinė fotografo Roko Baltakio fotosesija. Tamsi ir atsainiai seksuali, kaip pirmosios kolekcijos modeliai. Odinis švarkas, ilga suknelė, perregima palaidinė. Vietoje ilgų paaiškinimų – tik pasiūlymas išgirsti norus. Jokių klausimų, jokių atsakymų. Norisi sužinoti daugiau ar patenkinti smalsumą? Kontaktai nurodyti. Taip ir erdvaus balto salono adresas.

Jame palei sienas, remiančias aukštas senamiesčio pastato lubas, išdėstytos pirmosios kolekcijos drabužiams skirtos pakabos. Tiesa, šįkart apytuštės – MAS 924 kūriniai penktadienio vakarą dar fotosesijų aikštelėse ir greitu metu pasirodys lietuviškuose mados bei gyvenimo būdo leidiniuose. Studija (jeigu tiksliau, įvaizdžio namai, siūlantys ne tik drabužių dizaino, bet ir visažistės bei plaukų stilistės paslaugas) užlieta natūralia šviesa, ant darbo stalo guli piešimo reikmenys eskizams, groja muzika. Viduryje – bendravimui, pokalbiams su klientėms skirta erdvė. Joje ant tamsios odinės sofos sėdi Monika Kazakevičiūtė. Jauną stilingą merginą būtų nesunku palaikyti įvaizdžio namų modeliu, bet dalykiškas nusiteikimas ir profesionaliai formalus bendravimas išduoda, kad būtent Monikos vizija ir idėjos įkūnija tai, kas pamažu dirbant išsivystė iki MAS 924.

Šiandien, kai geriausiomis prekių ženklų ambasadorėmis tampa pačios jų kūrėjos, Monika renkasi likti už kadro. Be to, itin griežtai kontroliuoja tai, kas patenka į viešą erdvę, ir yra linkusi per daug nepasakoti net apie pagrindinę MAS 924 mintį. Kodėl? “Nenoriu per anksti lipdyti etikečių, vadinti savęs dizainere ir ženklą populiarinti kalbomis. Nusprendžiau, kad mano vardas neturėtų dominuoti. Geriau tegul kalba darbai, nuotraukos, drabužiai, įvaizdis. Jeigu žmonėms įdomu – jie pas mane ateis.”

Ateina. Pokalbio metu namai savo veiklą buvo pradėję prieš nepilną mėnesį, bet Monika pasakoja, kad klienčių, susidomėjusių MAS 924, jau nemažai. Vienos – pačią įkūrėją pažįstančios draugės, kitos susižavėjo įvaizdine fotosesija, trečios tiesiog ieškojo joms reikalingos paslaugos su aiškiu stilistiniu atspalviu. “Esame tarp brand’o ir paslaugos – savo stilių kuriame ir rodome pirmąja kolekcija, jos dėka žmonės susidaro įspūdį apie mūsų skonį ir galimybes, – pasakoja Monika. – Klientės gali tiek užsisakyti vieną iš kolekcijos drabužių derindamos audinį, spalvą ir dizaino detales, bet galime sukurti ir visiškai naują unikalų daiktą, kuris atspindės tiek kliento poreikius, tiek išlaikys MAS 924 stilistiką.”

Kaip ir dauguma įdomiausių iniciatyvų, pirmoji MAS 924 kolekcija gimė iš pačios įkūrėjos poreikio dėvėti ką kita nei siūlo jau esančios parduotuvės. Tai daiktai, kurių reikėjo pačiai Monikai, juos materializuoti padėjo siuvėja. Pirmoji buvo ilga juoda suknelė, nes parduotuvėse nepavyko rasti nė vienos, kurios dizainas nebūtų perkrautas ar banalus, o kaina nesiektų penkiaženklės sumos. Paskui – įspūdingas odinis švarkas nusegama kailine apykakle. Perregima palaidinė su žvaigždės formos motyvu. Perregimas ilgas sijonas. Klasikinis švarkas su odos aplikacijomis. “Patrauklus, kiek atsainus ir seksualus gatvės stilius”, – apibendrina Monika.

Bet negaliu nepaklausti apie tai, kas daugumai šiandienos kūrėjų tampa nemaža dilema. Ar nebaisu per griežtai nubrėžti savo stilistikos ribą ir pateikti tokią viziją, kuri tikrai nebus patraukli didžiajai daugumai? “Ne, – pasigirsta griežtas atsakymas, – nes nebijau, kad klientas neateis. Vienas tikslų ir yra išsisluoksniuoti klientūrą, nes nenoriu, kad ateitų kas nors, kas pageidauja salotinės suknelės ir nesiteikia suprasti mano pačios vizijos. Tiesą sakant, dalis klienčių yra net vyresnio amžiaus moterys ir tai manęs nestebina, mat fotosesijoje dalyvavo ir mano 78 metų močiutė. Taip, savo stilių turime, jis atitinka mano asmeninį skonį, bet tikslas vis tiek išlieka universalus: pabrėžti žmogaus seksualumą, patrauklumą nenustatant amžiaus ribų.”

Pokalbio metu ne kartą stebiuosi itin tiksliais ir racionaliais Monikos teiginiais – kol didžioji dalis šių dienų kūrėjų yra linkę kalbėti apie įkvėpimą ir romantiškąją kūrybos pusę, Monika prisipažįsta, kad mada ir drabužių dizainas visuomet buvo jos susižavėjimo objektas ir hobis, bet mąstymą formavo verslo studijos. Pagarbos vertas man pasirodo ir griežtumas bei tiesmukiškumas kalbant apie modernaus prekės ženklo koncepciją: siekis ne maldauti, kad klientas ateitų, bet sąmoningas teigimas, kad prekių ženklas klientą tam tikra prasme atsirenka pats. Anglų kalboje tai vadinama no-nonsense požiūriu ir to, žiūrint tiek iš vartotojo, tiek iš apžvalgininko perspektyvos, dažnai trūksta.

Su Monika kalbame ir jau išjungus diktofoną. Apie tai, ko vis dar nėra rinkoje, kaip vystant tokį projektą reikia iš naujo išmokti ramiai miegoti ir kaip vykdyti kainodarą, kai aplinkui nemažai ženklų kainos užkėlimą laiko geriausiu būdu užsitarnauti prestižinę etiketę. Bet problemų visuomet yra daug. Svarbu pastebėti bent sau palankų sprendimą, atrasti nišą ir susikurti galimybę. MAS 924 ją sukūrė ir toliau kuria. Tik jau ne idėjiniame lygmenyje, o baltų sienų salone aukštomis lubomis, kur mada su klientu bendrauja ne per tipinį kasos aparato slenkstį.

Dėkoju Monikai už pokalbį

Nuotraukos Roko Baltakio

X