Atlikėjas Harry Styles Metropoliteno muziejaus galoje
Jeigu Johannes Vermeeris gyventų 2021-aisiais ir nutapytų dramatišką portretą, kurio centre žiba perlinis auskaras, jam veikiausiai pozuotų ne mergina, o vaikinas. Galbūt vietoje rytietiško šalio jis dėvėtų klasikinį kostiumą ar ryšėtų kaklaraištį, gal ausyje baltuotų belaidė ausinė, o po nosimi žibėtų žiedas. Bet būtent tobulos formos perlo auskaras, užbaigiantis vyro įvaizdį, leistų mums suprasti, kad į mus iš paveikslo žvelgia naujų mados kraštutinumų kupina šio dešimtmečio pradžia.
Perskyra vyriška-moteriška kaip niekas kitas užčiuopia mados istorikų smalsumą: kodėl moterys renkasi vyriškus drabužius ir juos pritaiko savoms reikmėms, ką vyrai kartais pasiskolina „atgal“ ir ką visa tai sako apie lyčių vaidmenis bei grožio standartus. Nors drabužių dalybos jau seniai nieko nestebina (net ir vyriški sijonai tampa vis dažnesniu stiliaus pareiškimu, ypač ant raudonojo kilimo), kai kurie įvaizdžio elementai tarsi lieka tabu. Vienas jų – juvelyriniai dirbiniai, kuriuos esame linkę priskirti tik moterims: puošnūs karoliai, įspūdingi auskarai, perlai, spalvingi žiedai ir briliantais nusėtos apyrankės. Bet ar perlų karolius užsisegęs vyras tampa mažiau vyriškas nei kostiumą apsirengusi moteris – moteriška?
Garsiausi pasaulio mados kūrėjai neslepia – apversti tam tikrus stereotipus yra ne tik įdomu kūrybinio proceso metu, bet ir stebint auditorijos reakciją. Pavyzdžiui, ant „Gucci“ podiumo papuošalai lyties neturi, tad bižuterijos (o pastarosiose kolekcijose – ir aukštosios juvelyrikos) dirbinių girliandos juosia tiek moteriškus, tiek vyriškus kaklus, o perlų ar aukso kaspinų motyvai vienodai puikiai papildo tiek suknelę, tiek kostiumą. Kodėl? Dizaineris Alessandro Michele yra įsitikinęs, kad gražus objektas yra gražus nepriklausomai nuo dėvėtojo, tačiau tik tinkama asmenybė gali ją paversti savo įvaizdžio dalimi. Galima sakyti, kad šis požiūris primena tai, kas pastaruosius dešimt metų vyno ir nišinės parfumerijos srityje, kuomet nuo kvapo skirstymo į vyriškus ir moteriškus buvo pereita prie individualaus pasirinkimo ir suvokimo, kad kiekviena oda kvapą priima ir net truputį modifikuoja savaip.
Puošnūs kabantys auskarai pastaruoju metu pasirodė ir „Celine“ bei „Alexander McQueen“ vyriškose kolekcijose. Ne, ne klasikiniai maži žiedai ar jaunimo gretose populiarūs kryželiai, bet masyvūs, kristalais dekoruoti kostiuminiai auskarai, segimi tiek poromis, tiek po vieną. Įdomu tai, kad „Celine“ dizaineris Hedi Slimane ir Alexanderio McQueeno darbus tęsianti Sarah Burton įkvėpimo sėmėsi iš senosios buržuazijos, pagal kurios tradicijas brangenybės keliavo iš kartos į kartą, o ypatingos reikšmės akmenys naujam savininkui neretai būdavo pritaikomi ši naujo sukuriant papuošalą pagal individualų skonį ar laikmečio madas. Pagalvojus apie šiandienės mados greitį ir tendencijų kaitą, atsigręžimas į daikto (šiuo atveju – papuošalo) nepavaldumą laikui ar bent teorinę galimybę skamba intriguojančiai.
Tiesa, bene tiksliausiai šiuolaikinio vyro norą prisiminti, ką reiškia puoštis, atliepia dizainerio Kim Jones kolekcijos „Dior“ mados namams. Kristalais siuvinėti lakūno švarkeliai ar blizgaus satino kostiumai taip natūraliai įsilieja į „Dior“ vyro kasdienę spintą, kad blizgios segės ar kaklo papuošalo netgi lengva nepastebėti. Bet galbūt tai – geras ženklas, liudijantis itin organiškai ir moderniai pateiktą įvaizdį, kuomet subtilus spindesys ne traukia akį, bet tiesiog užbaigia elegantišką derinį.
Taigi kas būtų tas vaikinas su perlo auskaru? Ant raudonojo kilimo juvelyrikos taisykles jau laužo (jei tiksliau – perkuria) Marcas Jacobsas, dainininkas Harry Styles, hiphopo atlikėjas A$AP Rocky bei dainininkas Sam Smith, tad galima neabejoti, kad artimiausiu metu vyriškos krūtinės bei ausys suspindės dar stipriau. Vyriškos juvelyrikos laukas per ilgai buvo apleistas, kad pasirodžius bent mažiausiai prošvaistei nepasinaudotų proga sužydėti. Ar tai taps nauja mados kryptimi ir natūralia evoliucija link belytiškumo? O gal tai tik mažytis tendencijos blykstelėjimas, kviečiantis pažaisti? Koks skirtumas. Juk reikia bent kartą pasipuošti, kad žinotume, kiek labiau vyriški, moteriški ar tiesiog atviresni sau pradedame jaustis.
Tekstas publikuotas Kukla Mag pavasario 2020 numeryje
Nuotrauka iš Vogue Runway / Getty