Tema | Apie kūną

Čia ir žemiau – Daniel Roseberry kurti aksesuarai mados namams Schiaparelli (2021-2022 metai)

 

Puošiame kūną ar puošiamės… kūnu? Kelis sezonus žaidę minimalistinės abstrakcijos temomis, pastaruoju metu juvelyrikos kūrėjai gręžiasi į siurrealizmą – kūno puošybą, paremtą paties kūno forma. Akys, kabančios po ausimis. Nuogą krūtinę dengiantis auksinių plaučių kraujagyslių raizgalynas, nosies formos segė švarko atlape – kūniškos įtampos (ar karantino metu patirta jų stoka) juvelyrikoje reiškiasi kaip niekad drąsiai.

Papuošalai, tiesiogiai atkartojantys žmogiškąjį pavidalą, mados istorijoje nėra jokia naujiena. Dar XV amžiuje prieš mūsų erą Egipto faraonai bei jų žmonos buvo laidojami su tiksliai atlietais auksiniais antpirščiais – tiek rankų, tiek kojų -, kad pomirtiniame gyvenime spindėtų ne mažiau nei Žemėje. Neatsiliko ir senovės graikai, galingo bei ištreniruoto kūno kultą pažymėję tiek literatūroje, tiek mene. Turtingiausi graikų karvedžiai eidami į žygius dėvėdavo raumenis paryškinančius šarvus – bronzines kirasas, kurioms pagaminti reikėjo juvelyrinio tikslumo. Sukuriančios herojiško nuogumo įspūdį, kirasos ne visada atitikdavo realybę po šarvu, kartais jas papildydavo ir derantis paaukštintas šalmas –  tam, kad karys atrodytų ne tik stiprus, bet ir didesnio ūgio, tarsi mitinis herojus.

 

Nors laidotuvių tradicijos šiandien kuklesnės, o šarvus kare keičia lengvesnės (ir vizualiai paprastesnės – t.y. be raumenų) liemenės, susidomėjimas kūnu ir jo formomis niekur nedingo. Prisirpusios lūpos, svajingos akys, viliojanti krūtinė – kol meilės eilėse nuolat kalbame apie kūnišką trauką, XX a. vidurio menininkai siurrealistai bei dadaistai nevengė iš to pasišaipyti. 1949-aisiais Salvadoras Dalí savo žmonai Galai sukūrė nejaukiai realistišką segę-akį, „apvestą“ keliomis eilėmis deimantų. Po akies sekė ir burna – po gero dešimtmečio pasauliui Dalí pristatė naują segę, kuriai „dantis“ sudėjo iš perlų, „lūpas“ – iš smulkių rubinų. Turbūt prisiminsite ir garsiąją Dalí lūpų formos sofą, kurią, sakoma, įkvėpė aktorės Mae West burnos linkis.

Siurrealistų idėjas nuolat skolinosi ir minėto laikmečio mados dizaineriai, tarp kurių buvo ir italų kilmės kūrėja Elsa Schiaparelli. Mėgusi šokiruoti bei stebinti, dizainerė „nusisavino“ bei išpopuliarino ryškią rožinę spalvą (iki šiandien žinomą kaip „Shocking Pink“ arba „Schiaparelli Pink“), su S. Dalí sukūrė omaro piešiniu puoštą suknelę, kepurę-batelį bei rankos (su nagais!) formos šventinę skrybėlaitę, kuri nešiotojos galvą, rodos, suima į delną. Daug dėmesio dizainerė skyrė ir juvelyrikai – pasaulio mados muziejuose rasite ne vieną kūno dalis ar vabzdžių skeleto elementus atkartojančią segę, auskarus, kaklo papuošalus, kurie, pasak pačios kūrėjos, tiesiog privalo tapti paskutiniu gero įvaizdžio akcentu.

„Schiaparelli“ vardas garsiai skamba ir 2022-aisiais, tiesa, jau ne dėl pačios Elsos, o jos įpėdinio – amerikiečio dizainerio Danielio Roseberry, jau kelis sezonus drebinančio visą Paryžiaus mados savaitę. Įkvėptas turtingo mados namų palikimo bei šiandienos kūno kulto, D. Roseberry savo „Schiaparelli“ kolekcijas kuria nestokodamas ironijos: papuošalais tampa auksinės veido kaukės (atkartojančios modelio veido kontūrus), krūties formos auksinės segės, aukso spalvos antpirščiai su šiuolaikiškai papuoštais „nagais“. Bene populiariausias Schiaparelli auskaras – tiesiog ausies formos papuošalas. Beje, turintis savo auskarą ir iškart keliantis šypseną, mat ausis retai minima kaip „graži“ ar viliojanti kūno dalis.

Pasak D. Roseberry, kiekvienas iš mūsų esame vaikštantis ir kvėpuojantis meno kūrinys, tad kodėl nepavertus jo siurrealiu? „Mano kūryba primena, kad be kūno nebūtų mados, tad dėvint „Schiaparelli“ verta daugiau dėmesio skirti savo kūnui, mintims apie tai, kodėl jis toks, koks yra,“ – yra sakęs dizaineris. Bene sėkmingiausia D. Roseberry provokacija – 2021 m. Kanų kino festivaliui aprengta manekenė Bella Hadid, dėvėjusi klasikinę juodą „Schiaparelli“ suknelę. Tiesa, kadangi suknelės iškirptė siekia pilvą, drabužį papildo ant auksinės grandinės kabantis didžiulis papuošalas – tiksliai plaučių kraujagysles atkartojanti forma, natūraliai tampanti drabužio dalimi. Ir, žinoma, primenanti, kad sveiki kvėpavimo takai šiandien yra itin svarbūs.

Šiandien į kūniškos juvelyrikos tendenciją skuba spėti ir kiti kūrėjai. Pavyzdžiui, Sophie Buhai, kuri nuskenavo savo draugės nosį ir pavertė ją 18 karatų aukso sege. Pirštų formos auskarus pristatė ir Delfina Delettrez, su danties kaip žiedo akmens idėja žaidė Solange Azagury-Partridge. Kodėl siurrealizmo ir kūniškumo temos atgimsta būtent dabar? Rodos, kai realybės darosi gerokai per daug, o kūno ribotumas pradeda slėgti, nelieka nieko kito kaip tik juoktis. Ir, aišku, šiek tiek pasipuošti.

 

Nuotraukos Vogue Runway. Publikuota Kukla Mag Nr. 8, 2022-aisiais