Tema | Odinis švarkas – elegantiškas maišto simbolis

Louis Vuitton pavasaris-vasara 2021, dizaineris Nicolas Ghesquière

 

Karinės uniformos, radikalių subkultūrų apranga, istoriniai kino kadrai – kažin, ar pavyktų rasti kitą šiuolaikinį drabužį, kuris turėtų didesnį kultūrinį krūvį nei odinis švarkas. Mados istorijoje tapęs jaunystės ir maišto ženklu, pastaruoju metu baikeriškas švarkas vėl patraukė dizainerių dėmesį ir įgavo naują – solidesnį bei elegantišką – pavidalą.

Nors apie odinį švarką dažniausiai rašoma XX a. populiariosios kultūros kontekste, ne ką mažiau įdomi jo evoliucija jau peržengus šio tūkstantmečio ribą. Dar ankstyvais 2000-aisiais šturmavęs mados sostinių gatvės stiliaus nuotraukas, klasikinis baikeriškas švarkas tapo neatsiejama kasdienės aprangos dalimi tiek stilingam jaunimui, tiek mados profesionalams. „Acne Studios“, „Rick Owens“, „Balenciaga“ švarko ir juodų siaurų džinsų derinys tapo neoficialia į atrankas skubančių manekenių uniforma, be vintažinio nutrinto švarko negalėjome įsivaizduoti Kate Moss ar Alexos Chung vakarinių įvaizdžių.

2000-ųjų madai didžiulę įtaką turėjo ir prancūzas dizaineris Hedi Slimane, išgarsėjęs kaip vyriškų „Dior Homme“ kolekcijų kūrėjas. Į tendencijų puslapius sugrąžinęs amerikietiško rokenrolo stilistiką, jis padėjo išpopuliarinti ne tik siaurus džinsus, „Chelsea“ modelio aulinukus bei „bomber“ švarkelius, bet ir standžios juodos odos švarkus, puoštus eilėmis užtrauktukų bei griežta kampuota apykakle.

Pats H. Slimane niekada nesifotografuodavo be savo odinio švarko ir panašų įsigyti paskatino net garbaus amžiaus Karlą Lagerfeldą. Šis 2000-aisiais numetė virš 40 kilogramų antsvorio ir pusiau juokais, pusiau rimtai pareiškė, kad tą padarė dėl itin liekniems vyrams skirtų „Dior Homme“ kolekcijų. Tiesa, svarbu priminti ir tai, kad „Dior Homme“ dėvėjo ne tik vyrai – puikią odinių drabužių konstrukciją vertino ir moterys, neretai pirkdavusios mažesnių dydžių klasikinius tiesaus kirpimo ar baikeriškus švarkus.

 

Louis Vuitton, Hermes, Alyx, Acne Studios, Celine modeliai

 

Hedi Slimane rokenrolo era baigėsi 2008-aisiais pradėjus įsigalėti post-kriziniam minimalizmui bei nutilus indiroko vakarėliams. Tačiau odinis švarkas savo aktualumo neprarado – tik jaunatviškai, maištingai atrodančius baikeriškus modelius pakeitė tiesūs odiniai paltai bei klasikinio bleizerio modelio odiniai švarkai, neretai pristatyti kaip verti investicijos ilgaamžiai drabužiai, skirti suaugusioms, intelektualioms moterims, dėvinčioms „Celine“ ar „Hermes“. Kartu pradėjo rastis ir kokybiškos odos alternatyvos, kurias išpopuliarino gyvūnų teises ginanti dizainerė Stella McCartney, pigesnes alternatyvas pasiūlė greitosios mados tinklai.

Nors praėjusio dešimtmečio viduryje mada buvo trumpam grįžusi į pankroko laikus, šiandien odinis švarkas vėl pristatomas ne kaip XX a. subkultūrų atgarsio ženklas, bet stiprios, intelektualios moters (bei vyro!) garderobo dalis. Biuro kultūros įkvėpta mados namų „1017 ALYX 9SM“ kolekcijoje odinis tiesaus modelio švarkas derintas su tiesiomis juodomis kelnėmis bei baltais marškiniais, „Fendi“ kolekcijose karamelės bei šokolado atspalvio švarkai idealiai papildė platėjančius sijonus, ant „Louis Vuitton“ bei „Celine“ podiumo pristatyti džinsų ar jojiko kelnių ir elegantiškų švarkų duetai.

Subtilios odinių švarkų modelių variacijos pasirodo bene kiekvieną sezoną, tačiau ieškant „to vienintelio“ svarbu prisiminti, kas kuria jaunatvišką vintažinį įvaizdį, o kas odinį švarką paverčia moderniu, tinkamu kiekvienai dienai. Geras pasiūlymas – standi, lygi oda (jums rinktis dirbtinė ar natūrali), juoda ar rusva spalva ir kiek padidintas klasikinio bleizerio modelis, kuris puikiu akcentu taps tiek dėvimas su džinsais, tiek pagelbės kurti šiuolaikinę klasikinio kostiumo interpretaciją.

 

Nuotraukos Vogue Runway. Publikuota Kukla Mag Nr. 5, 2020-aisiais